Archief Publicaties Lectoraat Goede Onderwijspraktijken
2020
- Spoelstra, T. (2020, 15 december). Ontwikkel tegendraadse visie op burgerschapsvorming. Reformatorisch Dagblad
- Paalman, I. (2020, 10 december). Podcast: De stem van de lerende. Platform Samen Opleiden
- Paalman, I. (2020). ‘De stem van de lerende: luisteren, leren en leiden in tijden van verandering.’ En: ‘De stem van de lerende is een ‘way of being’.‘ Van Twaalf tot Achtien.
- Paalman, I. (2020). PET-talk ‘De stem van de Lerende.’
- Paalman, I. (2020). School is de plek van verbinding! OJ Actueel
- Spoelstra, T. (2020). Om te groeien heeft de schoolcultuur een goede bedding nodig!
- Lectoraat Goede Onderwijspraktijken (2020). School blijkt dé plek voor ontmoeting en verbinding. Leren vanuit de toekomst voor het heden van ons onderwijs. Een blik op Covid-19 vanuit de toekomst.
- Lectoraat Goede Onderwijspraktijken (2020). Reactie op de Brief vanuit de Toekomst voor het heden van het onderwijs.
- Paalman, I. (2020, juni). Ervaringen in coronatijd: ruimte geven aan de stem van leerlingen. Van twaalf tot achttien.
- Spoelstra, T., en Paalman, I. (2020). Door de toenemende overheidsinvloed gaan scholen steeds meer op elkaar lijken. Dat doet geen recht aan de diversiteit in de samenleving. Het onderwijs moet zich afvragen wie het voor een naaste kan zijn. Friesch Dagblad.
- W. Jongstra, T. Spoelstra, I. Pauw. (2020). De kracht van jeugdliteratuur. Een verkenning naar de betekenis van jeugdliteratuur voor het burgerschapsonderwijs. Veerkracht, 1, 18-21.
- Paalman, I (2020) De stem van de lerende zicht baar maken. Lectorale rede, uitgesproken door Ingrid Paalman bij haar installatie als lector Goede Onderwijspraktijken aan Hogeschool Viaa op 4 maart 2020.
- Paalman, I. en Spoelstra, T. (2020, 9 januari). Geef school vrijheid bij invulling vak burgerschap. Reformatorisch Dagblad.
- Jongstra, W., Spoelstra, T., Aantjes, R., Pauw, I., en de Muynck, B. (2020) Onderzoeksverslag. Een verkenning naar de rol van jeugdliteratuur in de persoonsvormende en socialiserende functie van het basisonderwijs.
2019
- Bolks, T. (2019). Kijk op goed onderwijs. Een inventarisatieonderzoek naar de theorie en de praktijk (binnen het samenwerkingsverband Scope) van goed onderwijs.
- Paalman, I. (2019). 7 vragen aan Ingrid Paalman. Viaa Onderzoekt (1).
- Spoelstra, T. (2019. Omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit in de klas. Viaa Onderzoekt (1).
- Gootjes-Klamer, L. (2019). Een nieuwe kijk op kunstonderwijs. Viaa Onderzoekt (1)
- Spoelstra, T., Peltenburg, T. en Castelijns, J. (2019). Handreiking Interprofessioneel Moreel Beraad
- Bakker, H., Biersteker, J., de Graaf, R., & Spoelstra, T. (2019). Omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit.
- Meester-van Laar, A., Bertram-Troost, G.D., Hoogland, J. en de Ruyter, D.J. (2019). What’s the problem? Investigation of Dutch policy statements in search of causes of stagnating citizenship education. Education, identity and diversity Political Science and Public Administration New Public Governance (NPG) Educational Studies.
- Peltenburg, M., Spoelstra, T. en Castelijns, J. (2019, juni) Professionele dilemma’s van bestuurders. Schoolmanagement.
- Gootjes, L. (red.) (2019). Kunst in Leren. Authentiek kunstonderwijs vanuit Persoonlijke Meesterschap.
2018
- Meester-van Laar, A., Timmerman-Prins, S. H., & Hoogland, J. (2018, januari). Onderzoeksrapport: vanzelfsprekend naar elkaar omzien.
- Spoelstra, T. (2018). Het vrijgemaakt onderwijs en de burgerschapsopdracht in historisch perspectief. Radix 44, 1, p. 48-60. onderzoeksrapport
2017
- Hoogland, J. (2017). Tevreden met goed onderwijs? De beperkte maakbaarheid van onderwijs. Buijten En Schipperheijn B.V.
2016
- Bos-de Groot, E., & Van der Vinne, T. (2016, juni). Behoeften en richtlijnen in de samenwerking onderwijs en jeugdhulp.
- Vader, A. (2016, 30 januari). “Een roeping is breder dan verkondiging en evangelisatie”. CIP.
- Spoelstra, T., (2016). Verbondsonderwijs. Geschiedenis van het gereformeerd-vrijgemaakt onderwijs tot 1985. Amsterdam, Vrije Universiteit