Congres Kind & Trauma
Congres Kind & Trauma
Wil jij ontdekken wat er achter het gedrag van een kind schuil kan gaan? Heb jij je als professional wel eens afgevraagd hoe trauma van invloed kan zijn op ontwikkeling en gedrag van kinderen? We nemen je tijdens dit congres graag mee langs een aantal thema’s rondom kinderen en trauma.
‘Kinderen en trauma’ is een thema dat hoog op de agenda zou moeten staan van onderwijsinstellingen, jeugdhulporganisaties en de overheid. Om als hogeschool deze urgentie te belichten, organiseren we voor de tweede maal dit congres. Experts uit het werkveld en docenten van Viaa zullen je in workshops op de hoogte brengen van de laatste trends en ontwikkelingen op dit gebied.
Het programma
- Keynote van lector Aliza Damsma van het lectoraat Zorg & Zingeving van Hogeschool Viaa over trauma en zingeving bij kinderen.
- 8 leerzame workshops met onderwerpen als rouw en verlies, (ethische) dilemma’s rondom de Meldcode, echtscheiding, etcetera.
Praktische informatie
Datum – woensdag 13 november 2024
Tijd – 15.00 – 21.00 uur
Locatie – Hogeschool Viaa: Assendorperdijk 11, Zwolle
Kosten: €99,-, inclusief diner (voor studenten van Hogeschool Viaa kost dit congres €25,-).
Nadat je je hebt aangemeld, ontvang je via de e-mail een link naar de inschrijving voor de workshops. Een overzicht van de workshops vind je onderaan deze pagina. Heb je nog een vraag? Mail dan naar evenementen@viaa.nl.
Ben je student van Hogeschool Viaa? Dan kan je je aanmelden via deze link.
Welke workshops zijn er?
Wat kun je als docent betekenen voor kinderen en ouders in scheiding? – Els Bos
In de workshop wordt ingegaan op wat je vanuit het onderwijs kunt betekenen voor kinderen en ouders in scheiding. Hierbij worden ook ervaringen betrokken die zijn opgedaan in het interprofessioneel werkend Relatie- en Scheidingsteam Zwolle en de interprofessionele Leergemeenschap “Gezonde Relaties, beter voor Zwolle”. In de leergemeenschap wordt met vele verschillende professionals geleerd over relaties en scheiding, waarbij ook onderwijs betrokken is. In deze workshop zal onder andere met een casus ingegaan worden op hoe je kinderen en ouders kunt steunen.
Els Bos is onderzoeker en programmaleider Jeugd bij de Werkplaats Sociaal Domein, centrum voor Samenlevingsvraagstukken van Hogeschool Viaa in Zwolle en systeemtherapeut.
Op wat voor een manieren rouwen kinderen? – Sonja Lassche
Kinderen die geconfronteerd worden met ingrijpende gebeurtenissen gaan voor het oog vaak ‘gewoon’ door met leven. Ze zitten in je klas, doen mee met feestjes, maken hun schoolwerk… Niets aan de hand, zou je zeggen. Of toch wel?
Wil je kijken met andere ogen? Kijk dan eens naar die te drukke jongen, het meisje dat steeds buikpijn heeft. Te stoer, te stil, te keurig, te grappig… Zomaar zit er onder deze buitenkant verdriet en is er sprake van verlies. Verlies doordat je ouders niet meer samen zijn, verdriet om het overlijden van een dierbaar persoon, verlies van (thuis)land of gezondheid. Verlies heeft zoveel vormen! Mijn droom is dat we (in het onderwijs) er niet alleen zijn om kennis over te dragen, maar dat we aandacht hebben voor het hele kind. Met álles wat er is! In deze workshop inspireer ik je om met ‘andere ogen’ te kijken – traumasensitief. Je leert over manieren waarop kinderen rouwen en wat de impact van jou als pedagoog hierop is.
Sonja Lassche is leerkracht met hart voor verlies en veerkracht bij kinderen. Ze geeft advies en begeleiding op scholen en kindcentra rondom verlies en rouw.
Een eigen plek in de klas – Pieter Pols
In deze workshop bespreken we hoe bewegings- en lichaamsgerichte interventies kinderen en leerkrachten kunnen helpen zicht te krijgen op het kind die traumatische ervaringen heeft opgedaan. Begrijpen is 1; ermee omgaan is 2 en er iets aan doen is 3. De eigen plek in de klas zal centraal staan in deze workshop.
Pieter Pols is docent aan de academie Social Work en Theologie en is onderwijsadviseur bij Hogeschool Viaa. Daarnaast werkt hij als gespecialiseerd vaktherapeut en psychomotorisch therapeut.
Iedereen kan het verschil maken – Riana Fikse
In deze workshop denken we na over wat wij, als leerkrachten of begeleiders van kinderen, kunnen doen om de veerkracht van kinderen met traumatische jeugdervaringen te versterken.
Aanhoudende stress kan negatieve effecten hebben op de ontwikkeling en het functioneren van kinderen. Maar wanneer kinderen voldoende steun ervaren van mensen in hun directe omgeving, kunnen ze in staat zijn om goed met de aanhoudende stress om te gaan. Hierdoor blijven de negatieve effecten uit of beperkt. De stress wordt dan verdraagbaar en veerkracht wordt vergroot. Veerkracht ontwikkelt zich over een langere periode door de ervaringen die een kind opdoet. Wij, als leerkrachten of begeleiders, kunnen hierbij belangrijke steunfiguren zijn.
Riana Fikse is docent pedagogiek en onderwijsadviseur op Hogeschool Viaa.
Waarde(n)vol samenwerken rondom een kind - Sjoerd Haga
In deze workshop gaan we aan de slag met interprofessionaliteit. We leren je hoe je gesprekken kunt voeren met andere professionals en hoe je interprofessioneel kunt werken rondom kinderen met een trauma. We delen ervaringen met elkaar en gaan aan de hand van een een waardengericht gesprek kijken hoe we interprofessioneel samen kunnen werken.
Sjoerd Haga is docent bij de academie Social Work van Hogeschool Viaa. Daarnaast is hij systeemtherapeut.
De dilemma's van het wel of niet melden - Jantine Bruins
Wanneer je zorgen hebt over mogelijke kindermishandeling, is het de bedoeling om de stappen van de meldcode te doorlopen. Maar dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak spelen er verschillende dilemma’s rond het doorlopen van de stappen. Het lukt vaak nog wel om met een collega te praten over de zorgen die je hebt en de signalen die je ziet. Maar wat doe je wanneer je collega de zorgen niet zo ziet zoals jij ze ziet? Hoe ga je het gesprek aan met ouders? Moet je iets melden of is de vertrouwensband die je met het gezin hebt belangrijker? Als je meldt, raakt het kind zijn of haar veilige plek op school misschien wel kwijt. Handel je dan wel in het belang van kind?
Dit zijn allemaal dilemma’s die vanuit verschillende organisaties, dus ook scholen geuit worden. In deze workshops gaan we verder met elkaar in gesprek over deze dilemma’s en hoe je daarmee om kunt gaan.
Jantine Bruins is docent aan de academie Social Work bij Hogeschool Viaa en werkt voor de Raad voor Kinderbescherming.
In gesprek met kinderen en jongeren over zingeving - Eva van Aarle en Ester van den Hul
We bedenken vaak met veel betrokkenen wat een kind met trauma nodig heeft. Maar gaan we ook mét de kinderen/jongeren in gesprek? Wat zit er in hun hoofd; hoe kijken zij naar bepaalde situaties? Hoe helpen we om gedachten en gevoelens inzichtelijk te maken? Welke oplossingen hebben zij zelf mogelijk al bedacht? Hoe mooi is het om kinderen zelf te betrekken en intrinsieke motivatie te vergroten door aandacht te hebben voor zingeving!
Hoe doe je dat praktisch? Welke gesprekstechnieken zijn helpend en ondersteunend om tot een goed kindgesprek te kunnen komen? Aan de hand van voorbeelden en verschillende materialen laten wij je zien hoe wij op Onderwijscentrum De Twijn onze leerlingen voorbereiden op een betekenisvolle plek in de samenleving.
Eva van Aarle is Netwerkdirecteur VSO bij Onderwijscentrum De Twijn en Ester van den Hul is Ambulant begeleider Regionaal expertiseteam bij De Twijn en trainer Positieve Gezondheid.
In gesprek met de ervaringsdeskundige – Marjan Bosma
Kom in deze workshop mee luisteren, vragen en praten. We gaan in gesprek over de ervaringen en adviezen van jongeren aan professionals over het omgaan met jongeren die een traumatische ervaring hebben. Twee jongeren van de Augeo Jongeren Taskforce zullen in deze workshop hun ervaringen en adviezen delen. Laat je inspireren en leer mee!
Marjan Bosma is docent Pedagogiek en Onderwijskunde bij Hogeschool Viaa.
Ben je student van Hogeschool Viaa? Dan kan je je aanmelden via deze link.
Heb je vragen? Mail dan naar evenementen@viaa.nl!