Kenniskring Goede onderwijspraktijken

Over ons

Door de participatie van de kenniskringleden uit de opleiding pabo en het werkveld van basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs is het lectoraat nauw betrokken bij de praktijk van het onderwijs. Ook levert het lectoraat door middel van onderzoek en training een bijdrage aan de kwaliteitsverhoging van hoger beroepsonderwijs zoals dat aan de pabo vorm krijgt.

Leden van de kenniskring

Drs. ing. H. (Henk) Averesch

Henk Averesch volgde een opleiding tot analytisch chemicus, waarna hij elf jaar in het voortgezet onderwijs werkte als docent Scheikunde, Wiskunde, Natuurkunde en Informatica. Vervolgens maakte hij de overstap naar het hbo en ging als docent Science aan de slag. Op dit moment is hij actief binnen de Educatieve Academie van Hogeschool Viaa. Henk geeft de vakken Wetenschap & Techniek, ICT, Onderzoeksvaardigheden en Natuur. Ook staat hij voor de klas bij de master Leren & Innoveren. Tussen de bedrijven door rondde hij onlangs de master Onderwijskundig Ontwerp en Advisering af aan de Universiteit van Utrecht.

Lectoraat Goede Onderwijspraktijken: bij het lectoraat werkt Henk aan een promotieonderzoek dat gaat over het geven van christelijke betekenis aan lessen in het basisonderwijs. Doel van dit onderzoek is dat het christelijk onderwijs als goede onderwijspraktijk wordt neergezet.

 

 

Gerbrand Kloppenburg MA

Gerbrand Kloppenburg is sociaal-agogisch en bedrijfskundig geschoold. Hij ging naar de Sociale Academie, volgde daarna de opleiding VO-GGZ en studeerde Begeleidingskunde. Verder rondde hij onlangs de master Management Consultancy af aan de RSM Erasmus. Gerbrand begon zijn werkzame leven als sociotherapeut in de Jeugd-GGZ en was daarna actief als docent en adviseur binnen het hbo. Inmiddels werkt hij alweer geruime tijd bij Hogeschool Viaa. Eerst als docent Methodiek bij de opleiding SPH en later als onderwijsadviseur binnen de Educatieve Academie. Momenteel is hij expertdocent bij de master Education Leadership.

Lectoraat Goede Onderwijspraktijken: Gerbrand is lid van het lectoraat Goede Onderwijspraktijken van Hogeschool Viaa én van het lectoraat Waardegericht Leiderschap van Penta Nova. Zijn doel is om de kennisuitwisseling tussen beide lectoraten te versterken.

 

Tonnis Bolks MSc

Tonnis Bolks behaalde zijn pabo-diploma, volgde daarna een opleiding tot tekenleraar, bezocht de Hogere Kaderopleiding Pedagogiek. Hij werkte onder meer als leraar, begeleider en directeur in het basisonderwijs. Op dit moment is hij docent Onderwijskunde en Pedagogiek bij de Educatieve Academie van Hogeschool Viaa.

Lectoraat Goede Onderwijspraktijken: Tonnis is docent-onderzoeker bij het lectoraat. Hij doet onderzoek naar goed onderwijs en de persoon van de leraar. Hij vindt dat goed onderwijs moet gaan over de praktijk van elke schooldag. Vanuit die visie geeft hij vorm aan de samenwerking tussen basisscholen, de opleidingen van Hogeschool Viaa en het lectoraat. Doel is dat er met elkaar wordt gewerkt aan goed, christelijk onderwijs.

 

 

 

Dr. Tamme Spoelstra (aanspreekpunt)

Tamme Spoelstra studeerde Geesteswetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Op dit moment werkt hij als docent Wereldoriëntatie bij de Educatieve Academie van Hogeschool Viaa en is hij docent bij de masters Leren & Innoveren en Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie.

 

Lectoraat Goede Onderwijspraktijken: Tamme is docent-onderzoeker bij het lectoraat. Met zijn onderzoeken wil hij scholen helpen bij het ontwikkelen van een visie op het gebied van goed vormend christelijk onderwijs. Belangrijk, want zo kunnen leerlingen optimaal worden ondersteund bij het vinden van een plek in de samenleving.

 

Secretariaat

Ingrid Gorissen-Bügel

Ingrid verzorgt het secretariaat van onder meer het lectoraat Goede Onderwijspraktijken. Het secretariaat is bereikbaar via onderzoek@viaa.nl