Executieve functies bevorderen bij jonge kinderen

Je hebt er waarschijnlijk een paar van in je klas: kinderen die worstelen met ogenschijnlijk simpele taken, zoals op tijd komen, opruimen, of omgaan met tegenvallers. Grote kans dat bij deze kinderen de zelfsturing of executieve functies niet goed zijn ontwikkeld. Juist bij jonge kinderen kun je deze functies ontwikkelen omdat hun brein nog volop in beweging is.Hoe? Door ze te laten spelen!

Executieve functies: die functies die er voor zorgen dat je tegelijkertijd sociaal en doelgericht gedrag kunt laten zien. Inzicht in executieve functies helpt je als leerkracht of leidster om je peuters/leerlingen zelfstandiger te maken. En trotser! Bijvoorbeeld door bepaalde regels routine te laten worden, door de kinderen zelf te laten leren plannen en door te leren werken met een teken voor uitgestelde aandacht. En het belangrijkste: door veel constructief spel, gezelschapsspelletjes en rollenspel aan te bieden!

Over de cursus

Wat je leert
Tijdens de cursus ‘Executieve functies bevorderen bij jonge kinderen’ leer je:
• wat executieve functies en zelfsturing inhouden
• hoe goed je eigen executieve functies zijn
• doelen op te stellen waaraan je met peuters of kleuters wilt werken
• spel aan te bieden waarmee kinderen hun executieve functies kunnen verbeteren
• hoe je aanbod gericht op executieve functies kunt implementeren in jouw school en hoe je je collega’s daarbij betrekt

Doelgroep
‘Executieve functies bevorderen bij jonge kinderen’ is vooral gericht op leidsters en leerkrachten van kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 7 jaar.

Werkvormen
Theorie en praktijk wisselen elkaar af. We doen gezelschapsspelletjes, maken muziek en leren verschillende (coöperatieve) werkvormen die de executieve functies bevorderen. Wat je hebt geleerd, pas je vervolgens toe in je eigen klas. Uiteenlopende casussen, door Iedereen ingebracht, vormen hierbij de basis.

Thema’s bijeenkomsten
Tijdens de bijeenkomsten staan de volgende onderwerpen/thema’s centraal:
1. Executieve functies/zelfsturing: wat is het en waarom is aandacht hiervoor noodzakelijk? Doelen, ontwikkelingslijnen om de ontwikkelingsgebieden en zelfsturingsdomeinen van leerlingen te stimuleren/activeren.
2. We bespreken allerlei vormen van spel, zoals gezelschapsspelletjes, rollenspel en constructief spel en bekijken vanuit beelden hoe dit de zelfsturing bevordert.
3. Vanuit meegebrachte casussen bespreken we hoe we de ontwikkeling van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen bevorderen. We oefenen een aantal coöperatieve werkvormen die de executieve functies bevorderen. Integreren van zelfsturing in de groepsplannen van jouw school. Borging van aandacht voor executieve functies in de organisatie/school waar jij werkt.

Studieduur en -belasting
De cursus ‘Executieve functies bevorderen bij jonge kinderen’ bestaat uit drie bijeenkomsten die elk een dagdeel in beslag nemen. De totale studiebelasting is 30 uur.

Data en lestijden
Data op aanvraag.
Wil je de cursus op locatie en met je team volgen? Dat kan! Als je ons jouw wensen aan ons doorgeeft nemen we contact met je op.

Kosten
Voor deelname aan de cursus ‘Executieve functies bevorderen bij jonge kinderen’ betaal je €355 (per deelnemer).

Certificering
Je ontvangt een certificaat van Viaa waaruit blijkt dat je hebt deelgenomen aan de cursus en de opdrachten uitgevoerd hebt.

Docent
De cursus ‘Executieve functies bevorderen bij jonge kinderen’ wordt gegeven door Jolande Kelder. Zij is, naast docent en onderwijsadviseur van de Educatieve Academie, al jaren adviseur voor de onderbouw. Zij heeft veel ervaring met lesgeven in de onderbouw van de basisschool. Het maken van een koppeling van theorie naar praktijk is voor hen dan ook vanzelfsprekend. 

Meer informatie en aanmelden

Wil je je aanmelden voor de cursus? Stuur dan een mailtje met daarin jouw naam en de naam en het adres van de school waar je werkt naar het secretariaat nascholing. Heb je vragen of wil je meer informatie ontvangen? Neem dan gerust contact op met Jolande Kelder. Zij helpt je graag verder.

 

Meer informatie