Jasper Knol over de dynamiek van zijn mentorklas

Op Hogeschool Viaa werkt docent Maarten Vijfhuize. Maarten is gespecialiseerd in groepsdynamiek en behandelt problemen in klassen van basisscholen, middelbare scholen, maar ook mbo- en hbo-instellingen. Zo behandelde hij een probleem in de klas van Jasper Knol. Wij spraken Jasper over zijn ervaringen met Maarten.

Waarom heb je Maarten ingeschakeld?

“Vorig jaar had ik een mentorklas en dit was best een pittige klas. Hiermee bedoel ik dat er een bijzondere dynamiek in de klas zat. Het lukte mij, als mentor, maar ook de leerlingen niet om deze dynamiek los te laten. Ik vond het lastig om de vinger op de zere plek te leggen. Hoe kwam het dat deze bijzondere dynamiek tot stand was gekomen en wie zorgde ervoor dat deze dynamiek bleef bestaan? We hadden al veel geprobeerd, maar het lukte niet om de veranderingen die wij voor ogen hadden door te voeren. Dus toen heb ik in overleg met mijn teamleider Maarten Vijfhuize ingeschakeld.”

Kan je iets vertellen over de werkwijze van Maarten?

“Eerst heeft Maarten met mij en de groep een gesprek gevoerd. Tijdens dit gesprek hebben we wat spelletjes gedaan met de klas. Doordat hij observeerde hoe iedereen zich gedroeg, kreeg hij een goed groepsplaatje en kon hij degenen die op een ‘leidende’ manier reageerden eruit halen. Deze bevindingen deelde Maarten met mij en mijn teamleider. Daarna ging hij in gesprek met de leerlingen die een leidende rol hadden. Tijdens dit gesprek behandelde hij vragen als: ‘Hoe vind je de sfeer in de klas?’ en ‘Zou jij willen helpen om de sfeer beter te maken?’. Hij probeerde de ‘leidende’ leerling er actief bij te betrekken. Want als je die persoon mee krijgt, dan kan je makkelijker de dynamiek in de klas veranderen. Deze ‘leidende’ leerling had vriendjes die ook ingezet konden worden, dus daar heeft Maarten ook mee gesproken.”

Wat heb je hiervan geleerd?

“Als mentor heb je een klas waarmee je regelmatig samenkomt en je probeert hier een leuke en gezellige groep van te maken. Als daar keer op keer een paar leerlingen de sfeer verpesten en vanuit een negatief perspectief kijken, dan is het lastig om het leuk en gezellig te houden. We hebben samen met Maarten veel geïnvesteerd in individuele gesprekken en mentorlessen. Mocht ik nog eens met zo’n groep te maken krijgen, dan weet ik nu wat ik moet doen. Ik zou de leidende rol achterhalen en vanuit daar meer proberen te sturen. Maarten heeft voor mij zeker verschil gemaakt. Dankzij hem kreeg ik in beeld wie de leider, volgers en slachtoffers van de klas waren.”

Hoe is het afgelopen met deze mentorklas?

“Het was een dusdanig pittige klas, dat dit probleem niet 1 2 3 was opgelost. Nadat één leerling vertrok naar een andere school, werd het anders en kon ik de technieken van Maarten beter toe passen.”

Zou je meer willen weten over de technieken die Maarten toepast? Bekijk hier de pagina over Groepsdynamisch werken.