IPC International Primary Curriculum
IPC International Primary Curriculum
Over IPC
Een ‘inspirerend en vooruitstrevend curriculum, waarbij effectief leren centraal staat’. Dat is in een notendop het IPC.
IPC staat voor het international primary curriculum. Omdat het oorspronkelijk ontwikkeld is voor kinderen van Shellmedewerkers in het buitenland biedt het per thema de mogelijkheid om de kinderen bewust te maken van hun nationaal en internationaal burgerschap.
Basisscholen kunnen het hele jaar -alle middagen en in alle groepen- met de leergang werken. Wat het IPC bijzonder maakt, is dat het erg gevarieerd is zodat leerkrachten hun lessen verrassend en daarmee voor leerlingen boeiend kunnen houden. Bovendien vormen de creatieve vakken en de zogeheten ‘zaakvakken’ een samenhangend geheel binnen het IPC. Een ander pluspunt is dat meerdere culturen in het curriculum aan bod komen en duidelijk wordt gemaakt dat die heel goed naast elkaar kunnen bestaan.
De nadruk ligt op het leren van kinderen, waarbij doelen voor het leren van kennis, inzicht en vaardigheden centraal staat. Het is een zeer opbrengstgerichte en gestructureerde manier van het werken met betekenisvolle thema’s. De methodiek is sociaal-constructivistisch van aard en laat kinderen hersenvriendelijk leren d.m.v. coöperatief leren en uit te gaan van de meervoudige intelligenties van kinderen.
IPC onderbouw, International Early Years Curriculum (IEYC)
IPC heeft de thema’s voor groep 1 en 2 (de Early years) helemaal aangepast en vormgegeven vanuit onderzoekend en ontwerpend leren. Een welkome aanvulling die het meer dan waard is om eens te proberen.
Meer informatie en aanmelden
Nieuwsgierig? We kunnen u in contact brengen met scholen die er ervaring mee hebben en informeren u graag verder over de inhouden en implementatiemogelijkheden op uw school.
Wiep Hoksbergen (038-4255542)
U kunt ook kijken op www.ipc-nederland.nl.