Onderzoekend en ontwerpend leren in de onderbouw

Kinderen die uit verwondering en vragen op zoek gaan naar antwoorden en oplossingen. Creatief én kritisch denkend, oplossingsgericht, samenwerkend. Anders gezegd: onderzoekend en ontwerpend. Heel 21e-eeuws. Én van alle tijden. Ze zitten in jouw klas. Want kinderen zijn van nature explorerend en experimenteel. In de cursus ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’ ontdek jij hoe je deze natuurlijke grondhouding van kinderen stimuleert en verder ontwikkelt. En ook hoe je eigen onderzoekende houding hierbij cruciaal is.  

 Een ‘plannetjesatelier’ in je klas, een heuse onderzoekhoek of werken met Bee-Bots. Het zijn trekpleisters waar kinderen als magneten naar toe worden getrokken. Om vervolgens onder jouw begeleiding een echt onderzoekje te gaan uitvoeren. Of om een oplossing te vinden voor een technisch ‘dilemma’. Het perfecte recept dus om wetenschappers in de dop te kweken! En natuurlijk ook om optimale betrokkenheid en plezier te waarborgen.

Over de cursus

Wat je leert
Tijdens de cursus ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’ leer je onder andere:

  • wat het OOL-model inhoudt en hoe je deze didactiek kunt gebruiken in de lespraktijk;
  • hoe je de 21e eeuwse vaardigheden kunt stimuleren in je groep
  • de taxonomie van Bloom te gebruiken om gerichte vraagstellingen aan je leerlingen te stellen;
  • je leert hoe je al je opdrachten zo kunt vormgeven dat ze onderzoekend en ontwerpend bezig zijn, en zo creatief leren denken.

Doelgroep
Leerkrachten onderbouw.

Werkvormen
In cursus ‘Onderzoekend en ontwerpend leren’ ga je veel zelf aan de slag. Natuurlijk nadat je de nodige theorie hebt aangehoord of gelezen. Zelf ervaren loopt als een rode draad door de cursus. Evenals reflecteren op jezelf en elkaar met de meegebrachte beelden. Je oefent met onderzoeks- en ontwerpende activiteiten, de Taxonomie van Bloom en de thema’s aan de hand waarvan jij bij je leerlingen een onderzoekende en ontwerpende houding wilt stimuleren. De uitkomsten van je experimenten presenteer je aan je medecursisten.

Thema’s bijeenkomsten
Tijdens de drie bijeenkomsten staan onder andere de volgende thema’s centraal:

  1. de didactiek van Onderzoekend en Ontwerpend leren (OOL): het oproepen van verwondering en het stimuleren van het stellen van goede vragen; de start van een thema
  2. criteria voor geschikte activiteiten zoals mindmappen, het maken van spelscripts en werktekeningen, het doen van proefjes en de inbedding in een thema
  3. evalueren en presenteren bij jonge kinderen. En: borging van het OOL-model in je team en je school o.a. door middel van portfolio’s

Studieduur en -belasting
De cursus ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’ bestaat uit drie bijeenkomsten van elk drie uur. De totale studiebelasting is 24 uur.

Data en lestijden
De cursus ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’ vindt op woensdagmiddag van 14:00 tot 17:00 uur plaats in het gebouw van Viaa.

Kosten
Voor de cursus ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’ betaal je €355,00 (per deelnemer, inclusief materialen).

Certificering
Na deelname aan de cursus, ontvang je een bewijs van deelname van Viaa.

Docent
De cursus ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’ wordt gegeven door Truus Visser. Truus is naast docent en onderwijsadviseur van de Educatieve Academie, al vijftien jaar adviseur voor de onderbouw. Ze heeft veel ervaring met lesgeven in de onderbouw van de basisschool. Het maken van een koppeling van theorie naar praktijk is voor haar dan ook een vanzelfsprekendheid. Truus verzorgt veel nascholingscursussen, waaronder IPC trainingen als hulpmiddel voor Onderzoekend en Ontwerpend leren.

Meer informatie en aanmelden

Wil je je aanmelden voor de cursus? Stuur dan een mailtje met daarin jouw naam en de naam en het adres van de school waar je werkt naar het secretariaat nascholing. Heb je vragen of wil je meer informatie ontvangen? Bijvoorbeeld over de mogelijkheden om de cursus af te stemmen op de bovenbouw? Neem dan gerust contact op met Truus Visser. Zij helpt je graag verder.