'Ik kan wel zeggen dat ik gegroeid ben'

Evelien is voltijdstudent Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) aan Hogeschool Viaa en neemt dyslexie en ADD mee in haar rugzak. Dat laatste is tijdens de opleiding pas boven water gekomen.

“Een docent herkende kenmerken van ADD en adviseerde mij in mijn tweede jaar om dit te laten onderzoeken. Eerst wilde ik dat niet, ik leerde in mijn opleiding oplossingsgericht werken en wilde dat voor mezelf ook. Geen stempeltje! Nu ben ik blij, ik heb meer begrip voor mezelf en ontdek dat ik wel erg hard heb geknokt op een heleboel fronten.”

Coach

Evelien komt van het mbo en wilde vanaf het begin al graag een coach. Die vond ze in de studentendecaan. De eerste actie was het regelen van een rustige ruimte om toetsen te maken. Daarnaast vond ze ondersteuning in de begeleiding op het gebied van planning en overzicht. Regelmatig zit ze met de decaan om tafel om te onderzoeken wat de komende weken het best gedaan kan worden en op welke manier het werken het best georganiseerd kan worden. In de laatste periode gaat het vooral over ‘regie’ en ‘balans’.

“Ik ben een chaotische perfectionist en pakte veel te veel op en kon dit niet verwerken. Dan was ik veel te lang met mijn studie bezig, verdwaalde ik er in en was vaak erg moe en werd onzeker omdat niets meer lukte. Ik heb toen met de studentendecaan een plan gemaakt waarin we doelen hebben gesteld om niet pas op de rem te trappen als ik al over mijn grens was gegaan, maar veel eerder te gaan sturen op wat ik wel en niet tegelijk kon en daar op concentreren. Zo kwam er veel meer focus en balans en voelde ik met veel beter en meer ontspannen in de studie.”

Evelien is blij dat ze er serieus genomen wordt en gezien wordt met haar functiebeperking. Dat haar een manier van planning wordt aangereikt die bij haar past, maar ook als eerlijk tegen haar wordt gezegd als ze te veel hooi op de vork neemt of in een andere valkuil trapt.

Studentendecaan

Jaap Noppers, studentendecaan: “We zijn blij met deze feedback. Als Viaa vinden we het belangrijk dat er ruimte is voor deze begeleiding. En dat er begrip is dat iemand met ADD niet opeens aan het eind van een opleiding wel perfect kan plannen. Dat studeren met een functiebeperking anders is dan voor een reguliere student.”

Evelien: “Ik leer er steeds meer mee omgaan, door bijvoorbeeld hulp te organiseren. Zo coach ik indirect mezelf. Ik heb het veel sneller door als ik ergens te lang in doorga, kan dit benoemen aan een ander waardoor ik mijzelf op de rem trap en initiatief neem”.

En het mooiste is dat ze ook in haar werk haar groei meeneemt en de kwaliteiten van de ADD inzet: “Ik kan bijvoorbeeld goed observeren. En ik kan cliënten bekrachtigen, juist omdat ik dat ook nodig heb.”