Masterclass: werkgeluk voor onderwijsprofessionals

Op woensdagavond 5 februari 2025 organiseerde het lectoraat Goede Onderwijspraktijken een online masterclass over het ontdekken hoe werkgeluk jouw impact als onderwijsprofessional versterkt. Hieronder kun je de masterclass terugkijken.

Lector Ingrid Paalman ging in gesprek met Paul Baan van Klassewerkplek, Marieke Pluim (directeur bij Het Octaaf, Elburg) en Harjet Karzijn (oud-student Hogeschool Viaa en leerkracht op basisschool Het Octaaf, Elburg).

In deze masterclass leer je welke voorspellende factoren het werkgeluk in scholen positief beïnvloeden en hoe een evidence-informed aanpak niet alleen bijdraagt aan minder verzuim en het terugdringen van het lerarentekort, maar ook aan betere onderwijskwaliteit!

Klassewerkplek deelt waardevolle inzichten om werkgeluk binnen scholen te bevorderen, en we kijken naar de verbinding met persoonlijk meesterschap vanuit de boeken ‘Wie ben je?’ en ‘Waar sta je?’. De waarde van leraar zijn én leraar blijven komen bij elkaar in deze masterclass.

Voor leerkrachten en pabo-studenten die hun werkgeluk willen vergroten en willen ontdekken wat ze daarvoor zelf kunnen doen. Voor directeuren en bestuurders die willen dat hun leerkrachten met plezier aan het werk zijn, er minder ziekteverzuim is en zorgen voor een positieve impact op de onderwijskwaliteit van hun school.

Tafelgasten

Na een lange carrière als ondernemer/directeur in de IT-sector maakte Klassewerkplek-oprichter Paul Baan de overstap naar het onderwijs, als meester Paul op een basisschool. Met deze combinatie van ervaringen besloot hij een effectief hulpmiddel voor werknemersbehoud uit de zakenwereld om te zetten in een methode die binnen het onderwijs past. Zo werd Klassewerkplaats geboren.

Marieke Pluim is directeur van Christelijk Kindcentrum Het Octaaf in Elburg. Haar missie is om ieder kind goed onderwijs te bieden, gegeven door leerkrachten die hun vak met toewijding en plezier uitvoeren. Marieke gelooft dat een positieve schoolcultuur, waarin verbetering en professionaliteit centraal staan, cruciaal is voor het welzijn van zowel leerkracht als leerling. Door te werken vanuit gedeelde waarden en een duidelijke visie, zet zij zich dagelijks in voor een schoolomgeving waar elk kind gezien wordt en voor goed onderwijs.

Harjet Karzijn is leerkracht groep 6 op Basisschool het Octaaf in Elburg.

Ingrid Paalman is lector Goede Onderwijspraktijken op Hogeschool Viaa. Zij gaat bij alles wat ze doet voor het leren van de leerling en de leerkracht. Voor haar begint effectief onderwijs met luisteren en leren, om daarna gericht leiding te geven. Hierin is het belangrijk om samen invulling te geven aan de stem van de lerende. Haar doel: het leren en leven van ieder kind in de samenleving optimaal ondersteunen en versterken.