Spiritual Care, Education & Practice development’ (SEP)
Spiritual Care, Education & Practice Development (SEP) is een internationaal samenwerkingsverband aangestuurd door Noorwegen, waarin onderzoekers uit 5 verschillende landen (Noorwegen, Wales/ Engeland, Californië, Ghana en Nederland) samenwerken aan onderzoeksprojecten. De onderzoekers zijn allen verbonden aan een verpleegkunde en/of verloskunde opleiding en hebben ‘spiritual care’ als speerpunt van hun werk. SEP is een vervolg op het EPICC project van 2016-2019, waarin het lectoraat Zorg en Zingeving een grote rol heeft gespeeld. Dit project heeft de Onderwijsstandaard Zorg voor Zingeving opgeleverd, waarin de kerncompetenties voor hbo Verpleegkunde en Verloskunde studenten staan beschreven op het gebied van zingeving.
Het lectoraat Zorg en Zingeving is bij een van de 5 onderdelen van dit samenwerkingsverband betrokken, de zogeheten ‘WorkPackage 4 [WP4]’. Deze WP4 betreft de evaluatie van een ‘self-assessment tool spiritual care’ in 5 verschillende landen. In WP 4 is de Onderwijsstandaard Zorg voor Zingeving omgezet in een zelfbeoordelingsinstrument voor studenten. Dit instrument is vertaald in het Nederlands en uitgetest bij studenten van hogeschool Viaa. Het instrument heet EPICC Zelfbeoordelingsinstrument ‘Zingeving in de verpleegkunde’ en wordt ook wel afgekort tot ‘EPICC Tool’. Het doel van dit onderzoek is dit zelfbeoordelingsinstrument zo geschikt mogelijk te maken voor dagelijks gebruik binnen de verpleegkunde opleiding.
Over dit proces is een publicatie verschenen in het blad Journal of Clinical Nursing ‘Developing and testing the EPICC Spiritual Care Competency Self-Assessment Tool for student nurses and midwives’. Er wordt gewerkt aan meer publicaties over dit onderwerp en tevens aan de implementatie van deze ‘EPICC Tool’ binnen het onderwijs. Meer informatie over dit samenwerkingsverband is te vinden op SEP, Spiritual Care, Education & Practice Development, waar ook een Engelse vertaling mogelijk is.