Onderzoek door studenten versterkt onderwijskwaliteit
Het lectoraat Goede Onderwijspraktijken presenteerde op het Veloncongres hoe onderzoek door studenten een vaste plek kan krijgen in scholen en zo bijdraagt aan de verbetering van de onderwijskwaliteit. Tamme Spoelstra, onderzoeker bij het lectoraat en Mirella Horstra, leerkracht en betrokken teacher leader lieten zien hoe leerteams en jaarplannen verrijkt worden door onderzoekende studenten. Een kenniskring, waarin scholen, studenten, teacher leaders en Hogeschool Viaa samenwerken, bevordert zo een onderzoekende houding op alle niveaus.
Onderzoekswedstrijd
Hogeschool Viaa werkt o.a. samen met Scholengroep Hannah om onderzoek breder op de kaart te zetten binnen de scholen. Dat gebeurt onder andere door het organiseren van een jaarlijkse onderzoekswedstrijd voor leerlingen. Ingrid Paalman-Dijkenga, lector Goede Onderwijspraktijken en Renske Tijhof, onderzoeker lichtten deze samenwerking verder toe in een tweede presentatie. Daarin werd ook ingegaan op de paradoxen die worden tegengekomen in het onderwijs bij het doen van onderzoek.
Tekenprenten
In een workshop van Elske Brouwer-Schudde gingen deelnemers aan de slag met tekenprenten. Deze prenten zijn binnen het lectoraat Goede Onderwijspraktijken ontwikkeld om leraren een concreet middel in handen te geven voor het voeren van kindgesprekken. Het werken met deze prenten is ook onderzocht, met als doel op welke manier kinderen meer van zichzelf kunnen laten zien in een kindgesprek. De ervaring van leraren in het onderzoek was dan ook dat zowel het kind zich gezien voelde als de leraar het kind beter leerde kennen.
Met deze presentaties hebben we een mooie stap gezet in het versterken van onderzoekend leren binnen het onderwijs!