Tekeningen die spreken!
Tekeningen die spreken!
Over luisteren met aandacht en verbeelden wat er leeft
Woensdag 12 november 2025 | 14:00-16:30 uur | Hogeschool Viaa te Zwolle
Docent-onderzoekers Adriëtte Reijniers en Tonnis Bolks werkten vanuit het lectoraat Goede Onderwijspraktijken samen aan een bijzonder onderzoeksproject. Tijdens hun onderzoek ontworpen zij twintig tekenprenten die leraren, coaches en andere professionals helpen om écht in gesprek te raken met kinderen. Een serie beeldrijke platen waarin kinderen kunnen tekenen of schilderen over wat hen bezighoudt.
De prenten helpen leraren om op een andere manier met kinderen in gesprek te gaan, via beelden, kleur en verbeelding. Door samen met het kind te kijken naar wat het heeft getekend en daar met oprechte aandacht naar te luisteren, leren leraren het kind beter kennen en ontstaat ruimte voor wat er écht toe doet.
Het werken met deze prenten is uitvoerig onderzocht door de onderzoekers en studenten. Bijvoorbeeld, voor welke leeftijd kinderen zijn ze het meest geschikt? En gebruik je ze in een groepje leerlingen of beter één-op-één? Tijdens deze middag geven we een introductie op de totstandkoming van de tekenprenten, ervaar je zelf het werken met deze prenten en is er ruimte voor ontmoeting.
Meer informatie
Dit evenement is voor mensen die kindgesprekken voeren: leraren, IB’ers, kindercoaches, jeugdhulpverleners en studenten (pabo, social work, master Systemisch werken met jeugd).
14.00 uur: inloop
14.30 uur: welkom en mini-lezing
15.15 uur: ervaar het werken met tekenprenten zelf
16.15 uur: afsluiting met een drankje
Ingrid Paalman
Ingrid Paalman is lector Goede Onderwijspraktijken op Hogeschool Viaa. Ze gaat helemaal voor het leren van de leerling en de leerkracht. Het is belangrijk om te luisteren, te leren van hetgeen je hoort en dan te gaan leiden. Vaak gaan we ‘gelijk’ aan de slag zonder dat we de vraag achter de vraag goed hebben verkend. Belangrijk is dus om gezamenlijk invulling te geven aan de stem van de lerende. Dit kan alleen als we met elkaar samenwerken rondom onze ambities: optimaliseren van het leren en leven van het kind in de samenleving. Zet houdt ervan om buiten de geijkte paden te werken aan vraagstukken, het liefst op een zo creatief mogelijke manier. De tekenprenten zijn hier een levend voorbeeld van.
Adriëtte Reijniers
Adriëtte Reijniers kon na het afronden van de opleiding tot Docent Beeldende Kunst en Vormgeving direct aan het werk bij de Educatieve Academie van Hogeschool Viaa. Daarnaast studeerde zij Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde zij haar master. In de laatste jaren heeft zij zich steeds meer gespecialiseerd in de begeleiding van de persoonlijke professionele ontwikkeling van (in opleiding zijnde) professionals als supervisor en coach.
Bij het lectoraat Goede Onderwijspraktijken van Hogeschool Viaa is Adriëtte docent-onderzoeker. Ze is betrokken bij het onderzoeken, verder uitwerken en verder ontwikkelen van de acht aspecten van Persoonlijk Meesterschap. En ze is medeontwikkelaar van de tekenprenten, waarbij verbeelding en creativiteit ingezet worden bij het voeren van kindgesprekken, om met tastbare en visuele metaforen de stem van de lerende zichtbaar te maken. Hiernaast is ze docent bij de Master Systemisch werken met Jeugd.
Tonnis Bolks
Tonnis Bolks is onderwijskundige en heeft vanuit de theorie en de praktijk van het voeren met kindgesprekken aan deze uitgave gewerkt. Hij heeft de volgende opleidingen gevolgd: Pedagogische Academie, Hogere Kaderopleiding Pedagogiek, opleiding tot tekenleraar en de master Onderwijswetenschappen. Hij is docent bij de Opleiding tot schoolleider (Penta Nova) en bij de Master Systemisch werken met Jeugd en curriculumontwikkelaar. Tonnis is auteur van o.a. Professioneel communiceren met ouders en kinderen – Hogeschool Viaa (uitgeverij Boom, 2023), Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar? en Waar sta je? Waar sta je voor als leraar? (uitgaven van het lectoraat Goede Onderwijspraktijken, Hogeschool Viaa Zwolle, 2021 en 2024).
Elske Brouwer
Elske Brouwer-Schudde heeft na de Pabo tijdens haar werkzaamheden als leerkracht en intern begeleider de Master SEN (gedragsspecialist) afgerond en vervolgens is ze afgestudeerd aan de University of Greenwich op gebied van onderwijskunde (Master of Arts in Education). Hierbij heeft ze onderzoek gedaan naar de sociaal emotionele ontwikkeling bij kinderen en hoe je als basisscholen preventief mag handelen om gedragsproblemen te voorkomen. Het werken in het primair onderwijs heeft ze bijna altijd gecombineerd met het werken als werkveldassessor bij de Master SEN. De afgelopen jaren was ze als docent onderwijskunde en pedagogiek aan de Viaa verbonden en werkte ze als directeur in het PO. Hierbij heeft ze de opleiding tot Vakbekwaam Schoolleider bij Penta Nova mogen afronden. Binnen het lectoraat werkt Elske onder andere mee aan het NRO Onderzoek Samen Vernieuwend Opleiden. Onderzoek naar vernieuwend opleiden – Velon. Met de lector geeft ze vorm en inhoud aan “De stem van de lerende” en zijn ze bezig met het horizontaal waarderen in plaats van verticaal verantwoorden binnen en rondom een samenwerkingsverband en de doorstroom van kinderen tijdens hun basisschoolperiode. Daarnaast is ze verbonden aan de Regionale Kenniswerkplaats waar ze bezig zijn met een vervolg van de afgelopen subsidieperiode Platform Regionale Kenniswerkplaats. En lees ook eens dit artikel van Elske: Inkijkje bij leergemeenschap Alfons Ariëns | Platform Regionale Kenniswerkplaats.
Naast het werk aan het lectoraat is ze PhD- kandidaat aan de Rijksuniversiteit Groningen en doet ze onderzoek naar inclusieve onderwijspraktijken.
Voor meer informatie over de ontwikkeling van de tekenprenten kijk je op Kindgesprekken aan de hand van tekenprenten – Hogeschool Viaa.
Wil jij met de tekenprenten leren werken in de praktijk? Doe dan mee aan de cursus van drie middagen! Meer informatie vindt je op Werken met tekenprenten – Hogeschool Viaa