Werkbegeleidersdag

Na het succes van de afgelopen jaren organiseren Hogeschool Viaa en Hogeschool Windesheim wederom een werkbegeleidersdag voor werkbegeleiders, praktijkopleiders en alle mensen die in de zorg betrokken zijn bij het begeleiden van praktijkleren van onze studenten!

Op donderdag 30 oktober 2025 ben je van 9.00 tot 16.00 uur welkom op Hogeschool Viaa. Het thema van deze dag zal zijn: Verpleegkunde van morgen: BN2030 in de praktijk.

Jantiena Pasterkamp en Ingrid Eisenberg zullen een keynote geven: ‘Tijdens de keynote nemen we jullie mee in het herziene opleidingsprofiel BN2030. Wat is er veranderd, en waarom? Wat betekent dit voor wat wij mogen verwachten van onze toekomstige bachelor verpleegkundigen? En wat vraagt het van de praktijk en opleiders om bij het nieuwe profiel aan te sluiten?’

Daarnaast zullen ook de meeste workshops het accent leggen op BN2030. Onderaan deze pagina vindt u een overzicht van deze workshops.

Aanmelden kan tot 30 september

Het programma:

09.00 uur: Inloop op Hogeschool Viaa
10.00 uur: Gezamenlijke bijeenkomst in het Dominicanenklooster.
11.00 uur: Workshopronde 1
12.30 uur: Pauze en lunch, tijd voor ontmoeting en gesprek
13.30 uur: Workshopronde 2
14.45 uur: Afsluitende borrel in de agora van Hogeschool Viaa

Deze dag levert 6 accreditatiepunten op voor het onderdeel ‘Overige Deskundigheid’ in het register V&VN. U ontvangt hiervoor een certificaat.

Welke workshops zijn er?

Inzet zorgtechnologie in het kader van BN2030

Door Isabel Bekman en Irina Prins

Tijdens deze workshop laten we zien hoe je op een toegankelijke manier (virtuele) leer- en zorgtechnologieën kunt inzetten binnen de verpleegkunde. We maken hierbij de koppeling met de praktijk én met initiatieven vanuit TZA. Je krijgt praktische voorbeelden aangereikt die je direct kunt toepassen in de begeleiding van studenten en het werkveld.

Verbindend communiceren

Door Irene Spoelstra en Heleen Westenbroek

Effectief samenwerken met patiënten én collega’s is cruciaal voor studenten tijdens hun stage. Toch voelen studenten zich niet altijd gelijkwaardig aan collega’s of gesteund door hun werkbegeleider. In deze workshop gaan we aan de slag met ‘verbindend communiceren’, met als doel de samenwerking en communicatie tussen student en werkbegeleider te versterken. Zo werken we samen aan een veilige leeromgeving die uitval helpt voorkomen.

Het begeleiden van studenten met psychische en / of lichamelijke aandoeningen

Door Lydie de Jong en Anja van Daatselaar

In deze workshop krijg je inzicht in studeren met faciliteiten (SMF) voor studenten met psychische en/of lichamelijke aandoeningen. We bespreken actuele ontwikkelingen, beschikbare voorzieningen, veelvoorkomende dilemma’s in de begeleiding en geven praktische tips hoe je hier als werkbegeleider mee om kunt gaan.

Klinisch redeneren in het kader van BN2030

Door Cobie Visser en Evelien van der Geest

Wat is klinisch redeneren precies en hoe geef je hier als werkbegeleider invulling aan binnen het nieuwe BN2030-curriculum? In deze interactieve workshop bespreken we het belang van klinisch redeneren voor zowel opleiding als praktijk. Aan de hand van casuïstiek oefenen we met het stellen van verdiepende vragen die studenten helpen kritisch te denken. Je krijgt praktische handvatten om studenten te begeleiden in hun ontwikkeling tot hbo-verpleegkundige, met het verpleegkundig proces als leidraad.

BN2030 in de praktijk – Zingeving in het verpleegkundig proces (Viaa)

Door Jantiena Pasterkamp

In deze workshop staat zingeving centraal binnen het verpleegkundig proces, zoals beoogd in het curriculum BN2030. We laten zien hoe studenten dit thema zichtbaar maken in hun praktijkopdrachten en gaan hierover graag met jullie in gesprek. Jullie ervaringen en feedback zijn waardevol voor de verdere ontwikkeling van ons onderwijs.

BN2030 in de praktijk – Verpleegkundig leiderschap (Viaa)

Door Martine Immerzeel

Maak in deze workshop kennis met het nieuwe curriculum BN2030, waarin verpleegkundig leiderschap een belangrijk thema is. We laten zien hoe studenten leiderschap ontwikkelen en toepassen in hun praktijkopdrachten. Aan de hand van voorbeelden gaan we met jullie in gesprek over de aansluiting met de praktijk. Jullie input helpt ons het onderwijs nog beter af te stemmen op het werkveld.

BN2030 in de praktijk – Zorgregie en zorgtoewijzing (Windesheim)

Door Ingrid Eisenberg

Tijdens deze sessie verkennen we hoe studenten van Windesheim invulling geven aan BN2030 in hun praktijkopdrachten, met specifieke aandacht voor Zorgregie en Zorgtoewijzing. We gaan in gesprek over herkenning, toepassingen en mogelijkheden tot verdieping.

BN2030 in de praktijk – Preventie en Ketenzorg (Windesheim)

Door Trijnie Vos

In deze workshop staat Preventie en Ketenzorg centraal binnen het BN2030-curriculum. We wisselen ervaringen uit over hoe studenten van Windesheim dit in hun praktijkopdrachten vormgeven. Ook bespreken we hoe deze thema’s een plek krijgen in de dagelijkse praktijk en in de begeleiding van studenten.

Aanmelden