Promotieonderzoek: Lesvoorbereiding, wat vind jij belangrijk?

Ben je docent? Denk mee en deel je ervaringen!

In hoeverre bepaalt dat wat jij als leraar belangrijk vindt, datgene wat je zegt en doet met je klas? Bijna elke leraar zegt dat dit heel essentieel is. Maar hoe gaat dit eigenlijk in de praktijk?

Henk Averesch, docent en onderzoeker bij Hogeschool Viaa, werkt aan een promotieonderzoek naar de impact van de persoonlijke levensbeschouwing van de leerkracht op de lesvoorbereiding. Voor dit onderzoek zoekt Henk docenten die willen bijdragen aan dit onderzoek. In deze korte video vertelt hij er meer over:

 

Waarom dit onderzoek?
Henk vertelt: ‘Van het Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heb ik een beurs ontvangen om onderzoek te doen naar de impact van de persoonlijke levensbeschouwing van de leraar in de lesvoorbereiding. Ik denk namelijk dat als leraren zich hier (meer) bewust van zijn, de kwaliteit van de lessen en de onderbouwing en verantwoording daarvan sterker wordt. Het onderzoek vindt plaats onder supervisie van prof. dr. A. de Muynck (TUA) en prof. dr. G. Bertram-Troost (VU).

Hoe gaat dit onderzoek te werk?
Eerst wordt het framework bepaalt om onderzoek te doen, want dat is er namelijk nog niet. Vanuit dit framework bevraagt Henk leraren op hun lesvoorbereiding. Vragen gaan over wat je zelf belangrijk vindt als leraar en waarom, maar ook over wat jouw passie is. En dan natuurlijk ook hoe jij dit een plek geeft (of niet…) in de lesvoorbereiding. Daarom zijn leraren nodig om bij te dragen aan dit onderzoek!

Als we weten wat belangrijk is, gaan we een lesvoorbereidingssysteem ontwerpen die daar aandacht aan geeft. Daarna worden leraren en pabo-studenten gevraagd om dit systeem te gebruiken. Door de leraren en studenten te volgen kunnen we nagaan wat het effect is van deze vorm van lesvoorbereiding.

De verschillende fases zien er als volgt uit:

Knipsel

Doe jij ook mee?

Wil jij meewerken aan fundamenteel onderzoek en ontwikkeling in christelijk primair onderwijs en met collega’s nadenken over hoe je je les nog beter en mooier kunt maken? Wil jij een verdiepingsslag maken in je eigen onderwijs? Meld je dan aan om bij te dragen aan het onderzoek:

Doe mee met Fase 2:

  • In de 2e fase zoeken we leraren om focusgroep-interviews mee te doen. Tijdsinvestering: 1 dagdeel. Periode: wordt nog gedefinieerd.
  • Ook kan je meedoen met daaropvolgende diepte-interviews.
    Tijdsinvestering: ca 2 uur per interview. Periode: wordt nog gedefinieerd.

 Wat wij jou bieden bij deelname:

  • Bij deelname van een heel (of deel) team kan nagedacht worden over een tegenprestatie ten bate van het team.
  • Onkostenvergoeding indien van toepassing

Ben je ook overtuigd dat datgene wat je zelf doet als leraar belangrijk is voor de kinderen? Wil jij ook dat het onderwijs versterkt wordt vanuit levensbeschouwing? Doe dan mee!

Neem voor meer informatie contact op met Henk