Zingevingstool in onderwijs opleiding Verpleegkunde
Achtergrond
Al jarenlang participeert het lectoraat Zorg en Zingeving in een internationaal netwerk met betrekking tot onderzoek naar zingeving en zorg voor zingeving binnen het verpleegkundig beroep. Het onderwerp van onderzoek is hoe verpleegkunde studenten competenties kunnen aanleren tijdens hun opleiding om zorg voor zingeving te kunnen verlenen. Dit onderzoek is samengevat op de website van het EPICC project van 2016-2019. Het project heeft de Onderwijsstandaard Zorg voor Zingeving opgeleverd, waarin de kerncompetenties voor hbo Verpleegkunde en Verloskunde studenten staan beschreven op het gebied van zingeving.
In 2020 heeft een vervolgonderzoek plaatsgevonden, het Spiritual Care, Education & Practice Development (SEP-project). Dit is een internationaal samenwerkingsverband aangestuurd door Noorwegen, waarin onderzoekers uit 5 verschillende landen (Noorwegen, Wales/ Engeland, Californië, Ghana en Nederland) hebben samengewerkt aan het omzetten van de onderwijsstandaard naar een zelfbeoordelingsinstrument voor studenten. Dit instrument is vertaald in het Nederlands en uitgetest bij studenten van hogeschool Viaa. Het instrument heet EPICC Zelfbeoordelingsinstrument ‘Zingeving in de verpleegkunde’ en wordt ook wel afgekort tot ‘EPICC Tool’. Het doel van dit onderzoek is dit zelfbeoordelingsinstrument zo geschikt mogelijk te maken voor dagelijks gebruik binnen de verpleegkunde opleiding. Over dit proces is een publicatie verschenen in het blad Journal of Clinical Nursing ‘Developing and testing the EPICC Spiritual Care Competency Self-Assessment Tool for student nurses and midwives’. Meer informatie over dit samenwerkingsverband is te vinden op SEP, Spiritual Care, Education & Practice Development, waar ook een Engelse vertaling mogelijk is.
Implementatie in onderwijs
Op basis van de uitkomsten van de pilot van het EPICC Zelfbeoordelingsinstrument ‘Zingeving in de verpleegkunde’ bleek bij studenten van hogeschool Viaa de leerbehoefte, om zichzelf te ontwikkelen op persoonlijk en professioneel vlak. Dit is verder uitgezocht binnen een afstudeeropdracht van vierdejaars studenten. Op basis van de adviezen vanuit dat Adviesproject is besloten de ‘EPICC Tool’ te implementeren binnen de Persoonlijke Professionele Ontwikkelingsleerlijn (PPO-lijn) van de opleiding Verpleegkunde.
Onderzoek
In de periode tussen september 2023 tot en met december 2026 zullen studenten de ‘EPICC Tool’ regelmatig tegenkomen in opdrachten in de PPO- leerlijn. Met de studenten zal geëvalueerd worden in hoeverre de ‘EPICC Tool’ hen helpt om zichzelf te ontwikkelen in de competenties op het gebied van zorg voor zingeving. Ook zal worden gekeken in hoeverre de ‘EPICC Tool’ informatie verstrekt aan de opleiding over de ontwikkeling van studenten op deze competenties en wat daarvoor (verder) nodig is. Dit onderzoek is onderdeel van een promotiestudie.
Ervaringen, feedback of wensen?
Wij horen graag uw vragen, feedback of wensen met betrekking tot dit onderzoek.
U kunt hiervoor contact opnemen met Joanne Lassche-Scheffer RN, MSc
Onderzoeker bij Lectoraat Zorg en Zingeving