Derdejaars studenten Social Work bedachten spel om ouder-kind gesprek te stimuleren
Derdejaars studenten Social Work bedachten spel om ouder-kind gesprek te stimuleren
Joris Tuinier en Lisanne Knegt, vierdejaars studenten Social Work , hebben voor hun derdejaars onderzoek een uniek en bruikbaar eindproduct ontwikkeld. Met hun zelfbedachte spel “Reis langs de eilanden” willen ze het gesprek tussen ouder en kind stimuleren. “Ouders zijn zich niet altijd bewust van de thema’s waar hun kinderen tegenaanlopen,” vertelt Joris. “Om het gesprek te stimuleren hebben we toen het bordspel ontwikkeld.” De input voor het spel is verzameld bij ouders van de kinderen uit de gemeente van de organisatie waar de studenten stageliepen. Op basis van deze input zijn de gesprekskaarten opgesteld.
De inmiddels vierdejaars studenten Social Work liepen in hun derde jaar stage bij Schoolmaatschappelijk Werk. Joris en Lisanne kwamen er tijdens hun onderzoek achter dat ouders niet altijd op de hoogte zijn van de thema’s die bij hun kinderen spelen en hoe zij hier het gesprek over aan kunnen gaan. Lisanne vertelt: “We hadden eerst in ons hoofd om een training te geven, maar dat vonden we wat standaard.” Op die manier ontstond het idee van een bordspel en na positieve reacties van collega’s en docenten is het spel tot stand gekomen.
Iets minder statisch en meer gesprek
Het doel van het bordspel is om het gesprek op gang te brengen over thema’s die ouders lastig vinden om te bespreken met hun kinderen. Ouders zijn zich niet altijd bewust van wat er speelt in het leven van hun kinderen of waar zij tegenaan lopen. Denk aan onderwerpen zoals social media of emoties. “Je kunt het ook spelen zonder bord,” legt Joris uit. “Soms pakte ik alleen even de kaartjes erbij om op speelse wijze een onderwerp aan te snijden. Dat maakt het minder zwaar en je kunt zelf filteren op thema.” Het spel is ontwikkeld voor kinderen uit groep 6, 7, en 8.
Een reis langs de eilanden
Om het spel uit te leggen pakken Joris en Lisanne het spel uit hun schooltas. “Anders is het wel ingewikkeld uitleggen,” verklaard Joris. Het is een mooi ontwerp, waarvoor Joris direct de eer aan Lisanne geeft. “We hebben het samen gedaan hoor.” Zegt Lisanne. Op het bord staan vakjes waar je met je pion langs de kleuren blauw, groen of geel gaat. De kleur waar je op belandt staat in verband met de gesprekskaartjes waar vragen, stellingen en opdrachten op staan. Alle thema’s van de kaartjes zijn uit de enquête die naar de ouders was verstuurd, gehaald.
“Het is leuk dat ons stagebedrijf het nu gebruikt, maar zelf uitgeven zit er voor ons nu nog niet in.” Lisanne vult aan dat het wel mooi zou zijn als het spel ook voor eerste- en tweedeklassers kan worden gebruikt, maar dan met diepere vragen. Lachend zeggen ze: “Maar eerst afstuderen!”