Prestatiedruk: van presteren naar interesseren
Prestatiedruk is een symptoom van onze huidige maatschappij. Leerlingen moeten in de loop der jaren steeds meer leren en die kennis wordt vaak getoetst. Daardoor zijn leerlingen slachtoffer van een systeem waarin presteren de norm is geworden met depressie, uitputting, onzekerheid en afname van plezier in leren tot gevolg. In de nieuwste publicatie van het lectoraat Goede Onderwijspraktijken gaan lector Ingrid Paalman en docent-onderzoeker Elske Brouwer op zoek naar het fenomeen prestatiedruk én hoe we daar los van kunnen komen.
Plicht
Prestatiedruk is een bepaalde druk die je voelt om te voldoen aan verwachtingen van jezelf, je ouders, school of de maatschappij. Dat kinderen en jongeren deze druk ook ervaren komt doordat in onze prestatiemaatschappij succes en waardering worden gekoppeld aan inkomen, status en invloed. Onderwijs lijkt een soort plicht om het maximale uit jezelf te halen.
Mini-ecologie
Het onderwijs heeft een nieuw paradigma nodig. Van een economisch ingericht systeem naar een mini-ecologie. Niet het kind of de leerstof staan centraal, maar het levenswaardig leren. School is de oefenplaats om kinderen de wereld te laten ontdekken en ze hierin in te leiden. Hierbij zijn verwondering en nieuwsgierigheid belangrijke aspecten. Daarom vraagt werken in het onderwijs om zelfonderzoek. Hoe ben ik als medeopvoeder en wie wil ik zijn als leraar? Waartoe leid ik kinderen en jongeren op? Als je als leraar vanuit aandachtige betrokkenheid je leerling kunt ontmoeten, kun je hem of haar zien voorbij de behaalde resultaten.
Oefenplaats
Tenslotte mag de kracht van erbij horen niet worden onderschat. Om gemotiveerd te zijn en te kunnen presteren is het aangaan en onderhouden van relaties in een school topprioriteit. Het is aan leraren om deze sensitiviteit te oefenen en bewust te kiezen voor vertrouwen en relatie. In de oefenplaats van het onderwijs is het de uitdaging om los te komen van beheersing en controle en nieuwe manieren van denken te ontwikkelen. Vanuit een economisch gedreven model naar gedachten van vertrouwen en werken vanuit hoop.
Wil je het hele artikel lezen?
Klik dan hier: Artikel-prestatiedruk-Ingrid-en-Elske-26-juni-2024-1.pdf (viaa.nl)
Of lees de tip van Ingrid Paalman
https://wegcijferen.nl/de-tip-van-ingrid-paalman/
Docent-onderzoeker Elske werkt samen met Ingrid Paalman, lector Goede Onderwijspraktijken bij Viaa mee aan de organisatie van Morgen=Vandaag Onderwijsfestival van Verus. Dit vindt plaats op 20 november 2024 in de Kunstlinie in Almere. Op dit festival is een ander geluid tégen de prestatiefascinatie te horen.
In het programma wordt ingegaan op de belevingswereld van jongeren, door een gesprek met psychiater Dirk de Wachter, een interactieve theatershow De Stressclub en een optreden van rapper Diggy Dex met de schoolband van het Corlaer College.
Meer weten: Morgen = Vandaag | Onderwijsfestival 2024 | Verus