Succesvolle begeleiding bij Viaa voor studenten met autisme: een aanpak die werkt

Wat begon met hulp aan één student, is uitgegroeid tot een doordachte en succesvolle begeleidingsaanpak binnen de opleiding Verpleegkunde van Hogeschool Viaa. Wij zijn ontzettend blij met de mooie uitkomsten van dit initiatief, dat niet alleen studenten verder helpt, maar ook het onderwijs versterkt.

In het artikel op ECIO.nl delen onze collega’s Jaap Noppers (beleidsadviseur inclusief onderwijs), Lydie de Jong-Bakker en Irene Spoelstra (docenten HBO-V) hun ervaringen en inzichten. Ze vertellen over het ontstaan van de aanpak, de uitdagingen, en de indrukwekkende ontwikkeling die studenten doormaken als zij passende ondersteuning krijgen.

Rust en duidelijkheid

Centraal in de begeleiding staan structuur, rust en vertrouwen. Door een vast proces op te zetten voor aanvragen, duidelijke communicatie met werkbegeleiders en het versterken van docentenkennis over autisme, is de ondersteuning effectiever en persoonlijker geworden. Studenten voelen zich gezien, gehoord én groeien zichtbaar, zowel professioneel als persoonlijk.

“Een student die het eerste jaar niet haalde, studeert nu af. Dat zegt alles over de waarde van deze aanpak,” aldus Jaap Noppers.

Meer dan studiepunten

De verhalen die Lydie, Irene en Jaap delen, raken. Ze laten zien hoe groot de impact kan zijn als je kijkt naar mogelijkheden en maatwerk durft te bieden. Studenten die eerder vastliepen, bloeien op tijdens latere stages. Sommigen studenten delen hun ervaringen nu als ervaringsdeskundige in gastlessen. Dat maakt ons als Viaa trots.

Blijven leren en delen

We geloven in samenwerking, blijven leren van studenten en collega’s en willen deze aanpak de komende tijd verder uitrollen binnen onze hogeschool en daarbuiten. We zijn dankbaar voor het enthousiasme van betrokken docenten en de steun vanuit de organisatie. De positieve reacties motiveren ons om door te bouwen aan inclusief onderwijs waarin iedere student tot zijn recht komt.

Tips

Tips voor onderwijsinstellingen

Graag delen we de belangrijkste lessen uit deze aanpak, in de hoop dat ook andere onderwijsinstellingen hier profijt van kunnen hebben:

  • Zorg voor basiskennis over autisme bij studentbegeleiders, maar kijk vooral naar de persoon achter het label.

  • Maak gebruik van peer support: studenten met autisme kunnen veel van elkaar leren.

  • Maak opdrachten concreet en overzichtelijk door stap voor stap aan te geven wat er wordt verwacht.

  • Wees helder over het beoordelingsproces, zodat studenten weten waar ze aan toe zijn.

  • Lees het boek ‘Kanarie in de Schoolbanken’ van Silvia Stuurman, vol waardevolle inzichten vanuit ervaringsdeskundigheid.

  • Blijf leren, bijvoorbeeld via cursussen van de Open Universiteit over autismevriendelijk onderwijs.

  • Vermijd hokjesdenken. Veel studenten hebben overlappende ondersteuningsbehoeften; een open houding helpt.

  • Kijk verder dan labels. Vaardigheden als plannen, organiseren en zelfregie zijn minstens zo belangrijk voor succes.

Samen bouwen we aan een leeromgeving waarin elke student de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen. Wil je meer weten over deze aanpak?
Neem dan gerust contact met ons op.