Viaa scoort opnieuw in studenttevredenheidrapport studeren met ondersteuningsbehoefte van het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs

Het rapport is gebaseerd op de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2024. ECIO analyseerde de antwoorden uit de NSE 2024 van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Binnen de NSE wordt met een aparte module hier aandacht aan besteed. In het jaarlijkse landelijke onderzoek heeft Hogeschool Viaa mooie scores op het gebied van voorzieningen voor studenten met een ondersteuningsbehoefte.

Persoonlijk gesprek

Volgens het rapport behoren de studenten van Viaa tot één van de meest tevreden groepen onder kleine hogescholen. Zij geven vooral hoge cijfers voor ‘de informatie na een persoonlijk gesprek’ en ‘het begrip vanuit de instelling’ en komen uit met een gemiddelde score van 3,8. Daarmee komt Hogeschool Viaa ruim boven het landelijke gemiddelde uit, waarbij de scores variëren tussen de 2,6 en 3,9 voor vergelijkbare instellingen.

Compliment

“Deze scores zijn een mooi compliment richting de medewerkers van het student-begeleidingsteam en ook aan alle docenten die dagelijks ervoor zorgen dat studenten zich welkom en gezien voelen bij ons op de hogeschool”, zegt Jan Lamberink Teamleider Onderwijs & Onderzoek. “We willen graag een hogeschool zijn met een gastvrij en veilig klimaat en dat willen we ook zijn voor studenten met een extra ondersteuningsbehoefte. Het is mooi dat we in dit rapport terug kunnen lezen dat studenten dat waarderen.“

Werk aan de winkel

Tegelijkertijd blijft er werk aan de winkel om de studentondersteuning goed voor het voetlicht te brengen en te houden. Uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2024 blijkt dat studenten met een ondersteuningsbehoefte nog steeds diverse belemmeringen ervaren tijdens hun studie. Maar liefst 13,1% (35.128 studenten) geeft aan een ondersteuningsbehoefte te hebben, en 85% van deze studenten ervaart ten minste enige belemmering tijdens hun studie. Voor 44% van deze groep is de belemmering zelfs groot tot zeer groot, wat vergelijkbaar is met de resultaten van vorig jaar.

Dyscalculie, dyslexie, adhd en psychische aandoeningen

In zowel het hbo als het wo komen ADHD, dyscalculie/dyslexie en psychische aandoeningen het vaakst voor. In het hbo heeft de grootste groep studenten dyscalculie/dyslexie (41,2%), gevolgd door ADHD. In het wo komt ADHD het meest voor, terwijl psychische aandoeningen daar ook vaker voorkomen (25,8% versus 18,9% in het hbo).

Onzichtbare ondersteuningsbehoeften

Studenten met onzichtbare ondersteuningsbehoeften, zoals psychische aandoeningen en persoonlijke omstandigheden, zijn vaak minder bekend met de beschikbare voorzieningen. Bovendien zijn zij doorgaans minder tevreden over de ondersteuning die ze ontvangen. Dit benadrukt het belang van betere zichtbaarheid van voorzieningen en het vergroten van de bekendheid bij zowel studenten als onderwijsprofessionals.

Meer informatie over de NSE 2024 en de analyse studeren met een ondersteuningsbehoefte vind je hier: