Wijkgericht werken Holtenbroek, gemeente Zwolle: Sterke ouders

In Holtenbroek wordt met een leernetwerk van ouders en professionals vanuit kinderopvang, welzijn, basisonderwijs, GGD, sociaal wijkteam en andere betrokkenen samen geleerd, ontworpen en geëxperimenteerd. De ervaringen van ouders en professionals vormen input voor het formuleren van een gedeelde pedagogische visie voor Holtenbroek. Het verbindende thema voor het leernetwerk is: Sterke ouders.

In Holtenbroek zijn de volgende activiteiten ontwikkeld:

  1. Woensdagochtenden in de Regenboogspeeltuin: ontmoeting, spel en taal

Een zichtbaar resultaat van het leernetwerk is het openen van de Regenboogspeeltuin op woensdagochtend, specifiek voor peuters en hun ouders. Deze ochtenden worden zeer goed bezocht (gemiddeld 25 tot 30 kinderen), en bieden een veilige speelruimte waar ook ouders elkaar ontmoeten. Ook pedagogisch medewerkers met kinderen van de peuterspeelzaal sluiten aan. Op deze ochtenden kan af en toe een taalactiviteit worden toegevoegd, passend bij de behoefte van ouders en kinderen.

Voorlopige conclusies:

  • De woensdagochtenden in de Regenboogspeeltuin laten zien wat er gebeurt als ouders, kinderen, buurtbewoners en professionals samen iets opbouwen. Het is een plek waar jonge kinderen spelenderwijs kunnen ontdekken, en ouders elkaar ontmoeten en ervaringen kunnen delen over opvoeden. Zo groeit er iets waardevols: een fijne, vertrouwde omgeving waarin opvoeden en opgroeien een plek heeft in het dagelijks leven van de wijk.
  • Doordat de ochtenden gericht zijn op jonge kinderen, zonder aanwezigheid van oudere kinderen, voelen peuters zich (volgens de ouders) veiliger en gaan zij meer ontdekken en met elkaar spelen. Dit stimuleert ook hun taalontwikkeling, sociale vaardigheden en zelfstandigheid.
  • Ook ontwikkelen ouders via observatie en uitwisseling pedagogische inzichten: zij zien hun kind in interactie met anderen, en zien opvoedstrategieën van elkaar en kunnen zo een bredere kijk op ontwikkeling krijgen.
  • Het Peutergym-moment lijkt een belangrijke schakel te zijn in de wijk: het is een vertrouwd en terugkerend contactmoment waar ouders informeel informatie doorgeven (ook over andere wijkinitiatieven).

Er wordt in Holtenbroek toegewerkt naar overdracht van dit initiatief aan wijkpartners, met ondersteuning van Team Noord.

  1. Welzijnsspreekuur bij huisartsenpraktijk

Sinds mei 2025 is er tweewekelijks een welzijnscoach (Peggy, Travers Welzijn) aanwezig in de huisartsenpraktijk Holtenzorg. Ouders ontvangen daar praktische informatie over activiteiten in de wijk, en kunnen vragen stellen over opvoeden of bijvoorbeeld de aanvraag van het jeugdsportfonds. De laagdrempelige setting (wachtkamer, koffie/drinken flyers) verlaagt drempels voor contact.

De komende periode wordt deze pilot geëvalueerd met de huisartsen en ouders.

  1. Training ‘Peuter in Zicht’

Naar aanleiding van vragen van ouders en signalen uit het leernetwerk gaat de GGD na de zomervakantie starten met het aanbieden van Peuter in Zicht in Holtenbroek. Deze training voor ouders van peuters biedt handvatten rond gedrag, opvoeding- en ontwikkelvragen. De training is laagdrempelig en gericht op leren over de ontwikkeling van jonge kinderen, delen en normaliseren van opvoedvragen.

  1. Werken aan een pedagogische visie

Tijdens de leernetwerkbijeenkomst van april 2025 is, samen met circa 15 ouders en 10 professionals, verder gewerkt aan het verwoorden van het gedeelde beeld van Sterke Ouders (in Holtenbroek). Dit vormt de basis voor een pedagogische visie op opvoeden in Holtenbroek. De visie wordt verder uitgewerkt in taal en beelden die aansluiten bij de wijk en blijft in ontwikkeling. Tijdens de bijeenkomst van het Leernetwerk in september 2025 komt dit weer terug.

Vooruitblik: borging en vervolg

Het leernetwerk heeft een verbindend effect. Zowel ouders als professionals ervaren het de bijeenkomsten als gelijkwaardig en leerzaam. Er wordt onderzocht hoe dit leernetwerk na afloop van de subsidieperiode kan worden voortgezet, bijvoorbeeld via twee jaarlijkse bijeenkomsten. Werkvormen zoals spiegelgesprekken en integratie met bestaande structuren worden overwogen.

Op dinsdag 16 september 2025 vindt een volgende bijeenkomst van het Leernetwerk plaats, waarin opbrengsten worden gedeeld en gevierd. Daarbij is ook aandacht voor de pedagogische visie, de lopende initiatieven én toekomstperspectief.