Kristel Bolks over de training 'De ib'er als kwaliteitscoördinator'
Kristel Bolks volgde in 2025 de training ‘De ib’er als kwaliteitscoördinator. Ze werkt als intern begeleider op de basisscholen Guido de Brès in Ommen en De Regenboog in Mariënberg.
Wat was voor jou de reden om deze cursus te volgen?
“Ik wilde groeien in mijn rol als leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur. Door meer kennis en vaardigheden op te doen binnen deze domeinen, kon ik bijdragen aan de versterking van de onderwijskwaliteit en de professionele cultuur op beide scholen waar ik werk. Daarnaast wilde ik graag praktijkvoorbeelden delen en leren van intern begeleiders van andere schoolclusters.”
Wat heeft de cursus jou opgeleverd, in je werk of persoonlijk?
“Tijdens de cursus werkte ik aan een plan van aanpak voor een concrete werksituatie op school. De bijeenkomsten boden mij direct toepasbare kennis en praktische handvatten, bijvoorbeeld voor het visueel maken van de ondersteuningsstructuur, de uitvoering van schoolbesprekingen en kwaliteitsactiviteiten. Vooral binnen het domein van de leercoördinator heb ik veel geleerd over hoe je een professionele leercultuur bevordert, met behulp van theoretische kaders rond onderwijskwaliteit en veranderprocessen.”
Kun je een concreet voorbeeld geven van iets wat je geleerd hebt en nu toepast?
“In een van de bijeenkomsten leerde ik meer over strategisch kwaliteitsmanagement. Dat hielp me om de kwaliteitsactiviteiten op onze scholen beter in kaart te brengen en deze te verbinden met ons beleid en onze schoolambities. Ook heb ik werkvormen uit de bijeenkomst over trendanalyse toegepast tijdens een studiedag. Dankzij deze gespreksstructuren kregen we als team meer inzicht in de schoolresultaten en onze vervolgstappen.”
Hoe heeft de cursus je geholpen om de stap van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator te zetten?
“De cursus maakte continu de verbinding tussen de drie domeinen van de kwaliteitscoördinator en bood zowel theoretische kaders als praktijkvoorbeelden. Dat hielp mij om deze stap met meer vertrouwen te zetten.”
Wat vond je van de begeleiding en de sfeer tijdens de cursus?
“De sfeer was open, betrokken en veilig. De groep was enthousiast en gemotiveerd, en er was veel ruimte voor intervisie en het bespreken van casussen. De begeleiding was deskundig en opbouwend. De docenten brachten veel kennis mee over teamcultuur, kwaliteitsanalyse, didactiek en interne begeleiding. Er was ruimte voor kritische vragen en het leren van én met elkaar.”
Zou je de cursus aanbevelen aan collega’s? Waarom (niet)?
“Zeker. Ik heb de cursus al aangeraden aan collega’s. De combinatie van theorie, praktijkvoorbeelden en intervisie is heel waardevol. De onderwerpen sluiten nauw aan bij de dagelijkse praktijk van een kwaliteitscoördinator: van leertheorieën tot zorgstructuur en van teamcultuur tot strategisch kwaliteitsmanagement.”