Ervaringsverhalen over deze training
Op deze pagina vertelt docent Cindy van Raalten je meer over de training De ib’er als kwaliteitscoördinator. Daarnaast vertellen oud-cursisten Kristel Bolks en Wijtske Wienen over hun ervaringen met deze training.
Cindy van Raalten
Wat zie je gebeuren bij deelnemers tijdens de training?
“Wat ik het meeste terugkrijg, is dat deelnemers inzichten en handvatten krijgen om hun rol echt anders vorm te geven. Ze komen vaak binnen met de vraag: ik weet dat mijn rol verandert, maar hoe geef ik dat concreet vorm? Tijdens de training brengen ze hun eigen praktijk in kaart, en dat leidt tot bewustwording: als ik meer wil doen als trendanalist en leercoördinator, dan moet ik iets anders gaan doen met mijn tijd en verantwoordelijkheden.
Aan het eind zie je dat ze meer overzicht hebben, sterker kunnen prioriteren en steeds vaker kiezen voor een preventieve aanpak. Ze leren hoe ze als kwaliteitscoördinator kunnen sturen op het grotere geheel met meer impact, zonder zelf overal tussen te hoeven zitten. En dat is precies wat scholen nodig hebben.”
Wijtske Wienen
Wat heeft de cursus jou opgeleverd, in je werk of persoonlijk?
“De cursus heeft me bewust gemaakt van de verschillende facetten van de rol van kwaliteitscoördinator. Ik realiseerde me dat de rol van zorgregisseur vaak veel tijd inneemt, waardoor de rollen van leercoördinator en trendanalist onderbelicht blijven. Door een concreet doel te stellen, zoals het team begeleiden naar planmatig en cyclisch werken, ben ik bewust aan de slag gegaan met die andere rollen.
Een eerdere poging tot cyclisch werken met blokvoorbereidingen kwam moeilijk van de grond. Deze keer lukte het wél, dankzij bewuste keuzes, beredeneerde stappen en duidelijke communicatie. Ik heb geleerd om beter te doseren en verantwoordelijkheid te delegeren, zodat het team eigenaarschap blijft voelen. De cursus was voor mij een versneller en een eyeopener: het gaf me nieuwe inzichten én hielp me koers te houden.”
Kristel Bolks
Wat heeft de cursus jou opgeleverd, in je werk of persoonlijk? 
“Tijdens de cursus werkte ik aan een plan van aanpak voor een concrete werksituatie op school. De bijeenkomsten boden mij direct toepasbare kennis en praktische handvatten, bijvoorbeeld voor het visueel maken van de ondersteuningsstructuur, de uitvoering van schoolbesprekingen en kwaliteitsactiviteiten. Vooral binnen het domein van de leercoördinator heb ik veel geleerd over hoe je een professionele leercultuur bevordert, met behulp van theoretische kaders rond onderwijskwaliteit en veranderprocessen.”
Nederlands
English