“Door veel ervaring op te doen in de praktijk word je krachtig in wat je doet als leerkracht en ontdek je welke stijl van lesgeven bij je past.”

Zij-instromer Ruth Frankema deelt haar ervaringen

Ruth Frankema liep tijdens haar opleiding aan de kunstacademie haar eindstage in het basisonderwijs. Daarna kwam ze terecht op een bso en bezorgde kinderen tussen de vier en twaalf jaar een super fijne middag. Toch merkte ze dat ze iets miste. Ze dacht terug aan haar ervaringen tijdens die eindstage en merkte dat ze graag wilde lesgeven aan kinderen op de basisschool. Ze besloot ervoor te gaan en de overstap te maken naar het basisonderwijs via het zij-instroomtraject. Ruth volgde het opleidingsdeel bij Hogeschool Viaa en deed leservaring op bij een basisschool in Kampen. Alet Jutstra was nauw betrokken bij haar begeleiding.

“Het zij-instroomtraject heeft me heel veel ervaring gebracht”. Aan het woord is Ruth Frankema, oud-student van het zij-instroomtraject bij Hogeschool Viaa. Enthousiast vertelt ze over haar ervaringen als zij-instromer. “Tijdens het traject stond ik samen met mijn werkplekcoach voor de klas. Zo kon hij mij gericht begeleiden in het lesgeven. En aansluiten bij wat ik nodig had en wilde leren. Het is fijn om op die manier ervaring op te doen in werken in het basisonderwijs en erin te groeien”. Ruth geeft aan dat ze alle ruimte kreeg om zich te ontwikkelen tot leerkracht. “Je hoeft niet gelijk alles te kunnen. Je mag fouten maken en daarvan leren. Die ervaring neem ik mee in mijn werk, elke dag. Daar heb ik echt een basis kunnen leggen voor waar ik nu ben.”

Opleidingsdeel

“Vanuit de opleiding vond ik de lessen die gaan over je persoonlijke ontwikkeling inspirerend. Daardoor krijg je nieuwe inzichten. Studenten die in hetzelfde traject zitten, delen tijdens deze momenten hun ervaringen en casussen en daar leer je veel van. Die situaties zijn vaak herkenbaar en de uitkomsten zijn daardoor goed toe te passen in je eigen praktijk. Met de groep studenten heb ik nog steeds contact.”

Eigen stijl

Voor Ruth was sowieso de rol van de werkplekcoach belangrijk. “De begeleiding die ik kreeg was fantastisch. Ik mocht mijn eigen stijl van lesgeven, ontdekken en kreeg goede tips die ik mee kon nemen naar de volgende keer.” Alet Jutstra schoolopleider bij Iris Kampen vult haar aan: “Het is echt een kans voor een cluster dat je samen met de zij-instromer kunt bepalen hoe het traject wordt vormgegeven. Door nauwe afstemming met de student kun je op maat begeleiden. Vragen die daarbij een rol spelen zijn: Wat kun je al? Wat is een goede opbouw bij het zelfstandig voor een groep staan?.”

Onder- of bovenbouw?

Veel inspiratie haalde Ruth daarnaast uit contact met docenten bij Hogeschool Viaa. “Ik leerde daar me bewust te zijn van hoe je naar kinderen kijkt. Daar werd ook mijn basis gelegd voor interesse in werken met het Jonge Kind. Ik weet nu nog niet of ik een onder- of bovenbouw leerkracht ben. Ik hou van elke leeftijd. Ik vind het spontane van het jonge kind mooi. Zij kijken vol verwondering naar de wereld. In de bovenbouw houd ik van de diepere gesprekken die je kunt voeren. Hoe kijken zij naar de wereld en naar zichzelf. Elke leeftijd heeft iets anders nodig en dat is zo leuk.

“Het is een prachtige kans om zij-instromers te begeleiden. Als cluster heb je de gelegenheid om de opleiding van deze student vorm te geven in afstemming met de student, de opleidingsscholen en de opleiding zelf. Een win-winsituatie, doordat een zij-instroomstudent vaak al expertise heeft en die kan delen.”

Alet Jutstra, schoolopleider bij Iris in Kampen

Passie

“Bij de stages  die ik liep in het voorgezet onderwijs had ik minder gevoel. Ik merkte dat als ik met kinderen tussen de vier en twaalf jaar aan de slag was ik het idee had dat ik meer dan begeleiding alleen gaf. Je leert ze na te denken over: “Hoe sta je in het leven? Hoe ga je met elkaar om? Een stukje bijdrage aan burgerschapsvorming. Dat vind ik gaaf. Dus als je het gevoel hebt dat onderwijs jouw ding is, ga dan kijken waar een open dag is. Praat met mensen. Met doorzettingsvermogen kom je een heel eind. En als je twijfelt, ga het gewoon doen.”

Zwaar

Ruth vertelt dat er best veel op je afkomt. “In twee jaar gebeurt er veel. Ik heb ook weleens gedacht, waarom wil ik dit? Tegelijkertijd heb ik ook veel mooie momenten beleefd. Die hadden gelukkig de overhand. Fijn om te merken is dat ook leerkrachten die al jaren in het onderwijs zitten niet alles weten. Dat stelt gerust: in twee jaar tijd hoef ik ook niet alles te weten. Een positieve mindset helpt je om dit traject te doorlopen. Het is soms zwaar, maar ik vond mijn andere werk ook weleens zwaar.”

Leerkracht met levenservaring

Met zij-instromers haal je mensen in de school die al behoorlijk wat in huis hebben. Daar zit de meerwaarde in vertelt Alet: “Ruth heeft op het gebied van onderwijs in kunst veel in huis. We kunnen dat binnen de vereniging nog meer benutten”. Ruth: “Vanuit mijn opleiding op de kunstacademie bekijk ik kunst met een bepaalde blik. Die blik wil ik meenemen in mijn lessen over kunst aan groep 7/8. Het maakt me enthousiast leerlingen daarmee kennis te laten maken en ze bezig te zien. Ik heb zelfs al een uitnodiging om op een andere school binnen het cluster gastlessen hierover te geven. Zo kan ik mijn expertise over kunstonderwijs nog breder inzetten. Alet: “Een prachtig voorbeeld van hoe zij-instromers het onderwijs verrijken.”

Meer weten?

Meer weten over het zij-instroomtraject bij Hogeschool Viaa kijk dan eens op www.viaa.nl/pabo-deeltijd-2-jaar/   of download de factsheet Zij-instroom Pabo
Je kunt ook contact opnemen met Els Mulckhuyse voor het doorspreken van de mogelijkheden (opleidingsvoorlichter zij-instroom bij Viaa) E-mail: e.mulckhuyse@viaa.nl