Terugblik: Symposium 'Hart voor Samen': over burgerschap en levensbeschouwelijke vorming

Burgerschap en levensbeschouwelijke vorming: water en vuur of onlosmakelijk verbonden?

Tijdens het evenement Hart voor samen hebben we levensbeschouwelijk onderwijs aan de burgerschapsvorming van leerlingen met elkaar verbonden. Daar zit spanning op. Want wat is het doel van dit vormingsgebied op school? Hoe verhoudt levensbeschouwelijk onderwijs zich tot de diversiteit in de school en de samenleving? Is er sprake van indoctrinatie van leraren en kinderen op scholen als de eigen levensbeschouwing nadrukkelijk in verbinding wordt gebracht met burgerschapsonderwijs? En wat zijn praktijkvoorbeelden van levensbeschouwelijk onderwijs dat bijdraagt aan burgerschapsvorming?

Tweede Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) is ingegaan op de spanningen en vrijheden in de samenwerking tussen overheid en onderwijs. Welke vrijheid hebben de scholen om hun  levensbeschouwelijke visie te verweven in hun burgerschapsonderwijs? Claartje Kruijff (theoloog en predikant) heeft gesproken over de rol van existentiële thema’s en levensbeschouwelijke bronnen in het leren samenleven. De samenstellers van het boek Hart voor samen deelden hun visie op de onlosmakelijke verbinding tussen burgerschap en levensbeschouwing.

In praktische workshops deelden scholen (zowel basis- als voortgezet onderwijs, en van verschillende denominaties) hun goede praktijken van levensbeschouwelijk onderwijs die bijdragen aan burgerschap.

Bekijk hier gerelateerde pagina's

Meer informatie

Voor leerkrachten of schoolleiders in het basisonderwijs, docenten levensbeschouwing/burgerschap) in het voortgezet onderwijs, of coördinatoren burgerschap.
Maar ook collega’s van de Educatieve Academie, opleiding Theologie of het lectoraat Goede Onderwijspraktijken van Hogeschool Viaa en collega’s van Verus.
Daarnaast uiteraard iedereen die geïnteresseerd was om hierbij aanwezig te zijn.

12:30u
Inloop

13:00u
Don Ceder – kamerlid ChristenUnie –  over Burgerschap en overheid
Claartje Kruijf – theologe en predikant – over de rol van existentiële thema’s en levensbeschouwelijke bronnen in het leren samenleven
Erik Renkema – adviseur Identiteit bij Verus én Tamme Spoelstra – docentopleider burgerschap bij Hogeschool Viaa – over het boek ‘Hart voor Samen’

14:00u
2 workshoprondes

16:00u
Terugkoppeling, ontmoeting en borrel

Don Ceder (1989) is Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie. Hij is lid van onder andere de commissie Welzijn en Sport (Jeugdzorg en Preventie). Hij is geboren in Amsterdam en voormalig advocaat. In deze functie heeft hij zich vooral ingezet op het gebied van nationale schulden- en armoedebeleid.

Claartje Kruijff (1971) was in een vorig leven organisatiepsycholoog in de Londense City en is nu theoloog en predikant in de Geertekerk in Utrecht. In 2016 verscheen van haar Leegte achter de dingen en in 2020 Stevig staan in een kwetsbare wereld. In 2018 werd ze uitgeroepen tot Theoloog des Vaderlands.

Erik Renkema is onderwijstheoloog en als adviseur identiteit werkzaam voor Verus, Vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs. Hij promoveerde aan de PThU met een onderzoek naar de identiteit en het levensbeschouwelijk onderwijs van samenwerkingsscholen: scholen die het resultaat zijn van een fusie tussen openbaar en bijzonder onderwijs.
Naast zijn advieswerk voor scholen schrijft hij levensbeschouwelijke verhalen voor kinderen.

Tamme Spoelstra is als docentopleider wereldoriëntatie & burgerschap en docent-onderzoeker van het lectoraat Goede Onderwijspraktijken verbonden aan de Educatieve Academie van de Hogeschool Viaa te Zwolle. Hij is gestart als leraar geschiedenis en Nederlands in het voortgezet onderwijs. Daarna is hij jarenlang actief geweest als onderwijsadviseur voor de mens en maatschappij vakken en identiteit van de scholen.

Klik hier om meer te lezen over de gegeven workshops