Docent Marieke van der Wal over haar werk
Marieke van der Wal is docent bij de academie Health Care. Ze geeft les in de minor Palliatieve zorg en is, samen met Carriene Roorda-Lukkien, coördinator van de post-hbo-opleiding Palliatieve zorg. We stelden haar vier vragen.
Wat trok jou ooit aan in de palliatieve zorg?
“Als kleuter wist ik het al: ik word later zuster. Tijdens de opleiding verpleegkunde haalde ik veel voldoening uit de persoonlijke gesprekken met ernstig zieke patiënten en hun naasten. Mijn afstudeeronderzoek richtte zich dan ook op palliatieve zorg in de regio.
De echte ommezwaai naar het actief verlenen van palliatieve zorg kwam toen ik in de wijk ging werken als wijkverpleegkundige. Daar ontdekte ik mijn sterke affiniteit met zorgvragers in de palliatieve fase. Toen er binnen het hospiceteam een plek vrijkwam voor een wijkverpleegkundige, was de keuze snel gemaakt. 
Ik vind het telkens weer bijzonder dat je juist op het meest kwetsbare moment in iemands leven zo dichtbij mag komen en van betekenis mag zijn. Ik probeer mijn studenten mee te geven dat zorg in de kleine dingen zit. Probeer aan te sluiten bij de wensen en behoeften van de zorgvrager, met oog voor de naaste. Soms is dat simpelweg een kop koffie drinken om diens verhaal te horen.
Waarom is het waardevol voor studenten om de post-hbo-opleiding Palliatieve zorg te volgen?
“Veel zorgprofessionals werken vanuit een diepe betrokkenheid en de wens om van betekenis te zijn voor een ander. Wie dat naar een hoger niveau wil tillen, kan veel halen uit de post-hbo-opleiding Palliatieve Zorg van Carend en Viaa. Je verdiept je kennis, leert jezelf beter kennen en ontwikkelt vaardigheden – zoals gespreksvaardigheden – die bijdragen aan nog betere zorg voor je zorgvrager én voor jezelf.
Daarnaast stelt de opleiding je in staat een voortrekkersrol te nemen in het verbeteren van palliatieve zorg op de werkvloer, op micro-, meso- en macroniveau.”
Wat is typisch voor de manier waarop Hogeschool Viaa dit vakgebied benadert?
“Wat typerend is voor de aanpak van Hogeschool Viaa, is dat we de vier dimensies van palliatieve zorg op een natuurlijke manier met elkaar verbinden in de lessen. Er is veel aandacht voor de contextuele benadering: studenten leren niet alleen over de zorgvrager, maar ook over zichzelf. Ze ontdekken welke invloeden een rol kunnen spelen in het leven van een zorgvrager en leren die kennis vertalen naar hun eigen handelen in de zorg.
Wat de opleiding daarnaast bijzonder maakt, is de multidisciplinaire insteek. De opleiding staat namelijk open voor professionals uit verschillende werkvelden. Door ervaringen te delen, krijgen studenten inzicht in elkaars werk en ontdekken ze waar samenwerking in het werkveld mogelijk is. Dit is iets wat de kwaliteit van palliatieve zorg ten goede komt.”
Is er een oud-student die je nog goed is bijgebleven?
“Haha, eigenlijk allemaal! Ik vind de groepen ontzettend waardevol. Ondanks dat ik docent ben, voel ik me onderdeel van de groep in mijn eigen rol. Het is geweldig om met professionals te werken en samen gedurende de opleiding te groeien. De groepen zijn warm, er is snel sprake van vertrouwen, en dat vind ik bijzonder.
Werken in de palliatieve zorg is werken met passie. Ik hoop dat studenten vanuit de opleiding het ‘gereedschap’ meekrijgen om gestructureerd en met aandacht goede zorg te verlenen.”
Nederlands
English