Verhalen over groepsdynamisch werken
Op deze pagina vertelt docent Maarten Vijfhuize je meer over groepsdynamisch werken en Jasper Knol over zijn ervaringen met Maartens werk.
Wat is een inzicht uit de cursus waarvan je zelf denkt: had ik dit maar eerder geweten?
Maarten: “Hoe ik mezelf als docent gedroeg. Welke invloed ik zelf had op het gedrag van de groep, maar ook hoe mijn eigen gedrag terugwerkt op de dynamiek in de klas. Dat heeft alles te maken met hoeveel controle je als docent wilt houden, en hoe je bepaald gedrag interpreteert. Ik weet bijvoorbeeld nog dat ik zelf veel gedoe had met een bepaalde klas. Ik zat toen erg op het controleren van gedrag, maar lette weinig op het ‘gastheerschap’ van mijn rol als docent. Daar heb ik veel van geleerd.
Een ander waardevol inzicht: neem eens een stapje terug en observeer. Hoe komt iedereen ’s ochtends binnen? Naar wie wordt geluisterd? Wie bepaalt de sfeer? Dat soort dingen zeggen veel over het groepsklimaat.”
Wat heb je geleerd van Maarten?
Jasper: “Als mentor heb je een klas waarmee je regelmatig samenkomt en je probeert hier een leuke en gezellige groep van te maken. Als daar keer op keer een paar leerlingen de sfeer verpesten en vanuit een negatief perspectief kijken, dan is het lastig om het leuk en gezellig te houden. We hebben samen met Maarten veel geïnvesteerd in individuele gesprekken en mentorlessen. Mocht ik nog eens met zo’n groep te maken krijgen, dan weet ik nu wat ik moet doen. Ik zou de leidende rol achterhalen en vanuit daar meer proberen te sturen. Maarten heeft voor mij zeker verschil gemaakt. Dankzij hem kreeg ik in beeld wie de leider, volgers en slachtoffers van de klas waren.”