'Bloemen en beeldende kunst blijven een passie die ik nu in mijn lessen kwijt kan'
'Bloemen en beeldende kunst blijven een passie die ik nu in mijn lessen kwijt kan'
Een nieuw jaar waarin we op mogen lopen met studenten. Graag delen we het verhaal van Mirjam. Die het roer omgooide.
Het onderwijs trok Mirjam aan. Toch volgde ze de opleiding voor bloemist, werkte bij een banketbakker, werd daarna secretarieel medewerker en ook ondernemer. Een gebroken enkel zorgde er uiteindelijk voor dat zij de stap naar het onderwijs maakte. “Ik werd keihard stilgezet”
Mirjam: “Ik had een enorme passie voor de bloemsierkunst. Ik volgde de opleiding en was me zelfs al aan het specialiseren tot meesterbinder. Maar het ging niet goed met me; ik bleek allergisch te zijn voor veel soorten bloemen. Ik moest definitief stoppen met dit werk. Een enorme domper. Maar ik wilde wel werken en dus solliciteerde ik bij een banketbakker. Maar helaas kwam ook hier de allergie terug en moest ik ook deze baan opzeggen.
Kiezen met je hoofd
Het onderwijs trok me aan in die tijd maar er was een overschot aan leerkrachten en docenten. Dat leek me dus niet verstandig. Ik koos de volgende stap met mijn hoofd: ik startte bij Schoevers Opleidingen en rondde de opleiding voor secretarieel medewerker af, daarna directiesecretaresse en behaalde een NIMA-PRA diploma. Ik werkte in de dienstensector tot ik moeder werd. Bewust koos ik ervoor om thuisblijfmoeder te zijn. Toch zat ik niet stil. Ik borduurde graag en begon mijn eigen borduurstudio aan huis. Vijftien jaar kon ik mijn creativiteit kwijt in mijn eigen bedrijf. Maar het kriebelde wel: wilde ik dit de rest van mijn leven blijven doen? Toen werd ik keihard stilgezet. Ik brak namelijk mijn enkel en kon een aantal weken niet lopen.
Nieuwe juf
Ik had ruimte om na te denken en plannen te maken. Ik koos met mijn hart en begon met een deeltijdopleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving op ArtEZ. Een prachtige combinatie van onderwijs en creativiteit. Ik werkte in het VO en genoot van de lessen druktechnieken die ik gaf. Maar pas in het basisonderwijs zat ik helemaal op mijn plek. Hier ervoer ik de connectie met de kinderen. Zo had ik als leerkrachtondersteuner een jongetje in de klas waarvan het gedrag als uitdagend werd gezien. Na een paar maanden geïnvesteerd te hebben in het contact kroop hij op een dag op mijn schoot, keek in mijn ogen en zei: “Je bent eigenlijk best wel een hele lieve juf” Dat is toch geweldig! Ik probeer te kijken naar het gedrag achter het kind: waardoor word je zo getriggerd dat je bepaald gedrag vertoont.
Disciplines
Om zelfstandig voor de groep te mogen staan, heb ik een onderwijsbevoegdheid nodig. Daarom begon ik vorig jaar aan de zij-instroomopleiding op Hogeschool Viaa. De opleiding is heel intensief, je leert allemaal nieuwe methodes. Maar die moet je je eerst eigen maken en vertalen naar hoe breng ik dat bij de kinderen in de klas. Ik trok de stekker uit mijn sociale leven tegelijkertijd geeft het ook zoveel energie. Het is waardevol om studiegenoten te ontmoeten en verhalen uit te wisselen. Er is veel interactie met elkaar en met de docenten. Doordat we allemaal uit andere disciplines komen hebben onze vragen vaak een andere insteek voor docenten. Het is mooi om te merken dat dit wordt gewaardeerd en docenten daardoor zelf ook leren.
“Geweldig als ik kinderen iets kan laten zien in hun omgeving waar ze eerst achteloos aan voorbij lopen maar het daarna met heel andere ogen bekijken.”
Passie voor bloemen
Bloemen en beeldende kunst blijven een passie die ik nu in mijn lessen kwijt kan. Zo is er sinds kort op mijn school een ‘Klein Ateljee’ in de onderbouw. Het levert enthousiaste reacties op van de kinderen én van mijn collega’s. En neem nou een les over de paardenbloem: wist je dat dit ‘onkruid’ ook een geneeskrachtige werking heeft? Ik vind het geweldig om kinderen in hun omgeving iets te laten zien waar ze eerst achteloos aan voorbij gaan maar het daarna met andere ogen bekijken”.
Mirjam Peppelman-Roelofs komt uit Heerde en heeft twee dochters. Ze zit bij Hogeschool Viaa in het tweede jaar van het zij-instroomtraject.
Wil je weten of de zij-instroomopleiding ook jouw stap naar het onderwijs kan zijn of heb je een vraag over één van de deeltijdopleidingen bij de Pabo? Neem dan contact op met Els Mulckhuyse (opleidingscoördinator zij-instroomroute via e.mulckhuyse@viaa.nl ) of kijk op www.viaa.nl/opleidingen/pabo-deeltijd